Targetes sense contacte

 

L’1 de gener del 2009 Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana va implantar el sistema de Targetes sense Contacte en què poden carregar-se els títols de transport Bonometro, Bono Transbord, Gent Major i Abonament de Transport. L’1 de maig del 2010 es van incorporar a aquest sistema el bitllet Senzill i l’anada i tornada.

Les Targetes sense Contacte funcionen per proximitat, de manera que, acostant el títol al lector, s’obrin les portes d’accés.

El seu ús comporta nombrosos avantatges per a l’explotació i els usuaris de Metrovalencia: major rapidesa de pas en les línies de validació, major fiabilitat, menor deteriorament dels suports i menys manteniment de les màquines de peatge al no incorporar aquestes elements mecànics.

Hi ha dos tipus de suport per a les Targetes Intel·ligents a triar pels clients: cartó o PVC. Ambdós es poden recarregar en les màquines de venda automàtica i en les taquilles de Metrovalencia. En un futur pròxim la recarrega es podrà realitzar a través Internet, caixers automàtics i telèfons mòbils.

Hi ha dos tipus de suport per a les Targetes sense Contacte: cartó i PVC. Ambdues es poden recarregar en les màquines de venda automàtica, en les estacions servides i a través de la web de Metrovalencia.

Les Targetes sense Contacte de cartó tenen una garantia d’un any i caduquen als tres anys. El suport de PVC té un un període de garantia i caducitat de cinc anys, i podrà ser personalitzat (per a carregar els títols d’Abonament Temporal) o sense personalitzar.

Aquest projecte, en el que participa Metrovalencia junt l’Empresa Municipal de Transport de València (EMT) i les empreses integrades en metrobús, està promogut per l’entitat d’Infraestructures de la Generalitat (EIGE).

Targetes sense contacte
Suport no personalitzat de cartó de Metrovalencia
Soporte no personalitzat de plàstic de Metrovalencia
Suport personalitzat Gent Major de Metrovalencia
Suport personalitzat Móbilis width=
Suport personalitzat de Metrovalencia Suport personalitzat Móbilis
Suport no personalitzat Móbilis Suport no personalitzat Móbilis

 

RESOLEN ELS TEUS DUBTES…

1.-Què és un títol de transport?

És l’element que dóna el dret d’ús del sistema de transport que oferix Metrovalencia, tradicionalment conegut com "bitllet".

2.- En què consistix el sistema de peatge sense contacte?

Amb el sistema sense contacte, tots els clients porten una targeta, que pot ser personalitzada (com un carnet propi) o no personalitzada (sense dades del client). Els clients poden a més registrar les seues dades en una targeta no personalitzada, a través de les oficines d’atenció al client de Metrovalencia i per internet, per a gaudir d’una sèrie d’avantatges (devolució del saldo per pèrdua o sostracció de la targeta, recarrega per internet, etc.).

3.- Ha canviat l’oferta de títols de Metrovalencia?

L’oferta de títols ha canviat en els últims anys, però no a causa del sistema sense contacte: hem eliminat alguns títols poc utilitzats i hem creat uns altres de nous més avantatjosos per als nostres clients, sobretot per als nostres clients habituals.

El que sí que ha canviat són les condicions d’utilització d’alguns d’ells en aspectes relatius a l’obligatorietat de validar.

Abans, només era obligatori validar els títols multiviatge (per exemple el Bonometro) cada vegada que s’accedira al tren o tramvia. Però ara és obligatori validar també els títols temporals, almenys en la primera utilització tant de la primera càrrega com de les successives ampliacions, ja que amb aqueixa primera validació es produïx l’activació del títol. Per açò, tot viatger amb un títol carregat en la seua targeta però sense validar, serà considerat viatger sense bitllet i serà sancionat.

4.- Cada vegada que compre un títol de transport hauré de comprar també una nova targeta?

No. Hauràs de comprar una targeta la primera vegada que viatges i en ella podràs carregar el títol de transport que desitges. Una vegada esgotes aqueix títol, podràs recarregar en la targeta més títols (el mateix que la primera vegada o altres diferents) per a viatges successius. Només hauràs de tindre en compte que hi ha alguns títols que requerixen que la teua targeta siga personalitzada (com els límits mensuals TuiN) i altres requerixen un model específic de targeta (com el Gent Major); no obstant això, hi ha altres títols que podràs carregar en qualsevol targeta (com el Bonometro).

A més, podràs portar junts alguns títols de transport d’operadors diferents en la mateixa targeta, és el que s’anomena l’opció Multitítol.

5.- Com són les targetes de Metrovalencia?

Metrovalencia posa a disposició dels seus clients dos tipus de targetes:

    - Personalitzada:

La targeta personalitzada de Metrovalencia conté dades personals i fotografia del seu propietari impresos. Està destinada a carregar en ella títols temporals personalitzats (Títols de convenis, etc) i també es pot utilitzar per a títols no personalitzats (com el Bonometro) sempre que s’haja esgotat el títol temporal. En aquest últim cas és important recordar que la targeta és personal i intransferible, per la qual cosa només pot ser usada pel seu titular, encara que també podran viatjar amb ell altres persones que li acompanyen en funció del títol que porte carregat.

Hi ha diversos tipus de targeta personalitzada, ja que alguns títols de transport requerixen una targeta específica. Podràs informar-te sobre quin és la que necessites en el moment de sol•licitar-la.

Aquesta targeta té una validesa de cinc anys i es pot adquirir a través dels Centres d’Atenció al Client i taquilles de Metrovalencia.

- No personalitzades o anònimes:

En aquestes targetes es poden carregar títols que no necessiten identificació del seu propietari (per exemple el Bonometro). Es poden trobar en cartó (en estacions servides i màquines de venda automàtica) i en plàstic ( en els Centres d’Atenció al Client, Punts del Client, estacions servides xarxes externes de venda). La garantia per a les de cartó és d’un any i de cinc per a les de plàstic.

Per al disseny de les targetes no personalitzades comptem amb col•laboradors de luxe, com Kukuxumuxu, Socarrat Studio… Pots comparar els distints models i completar la teua col•lecció. Totes les targetes són reutilitzables (quan s’esgota el títol carregat es poden recarregar, bé amb el mateix títol o amb un altre distint).

6.- Les targetes de Metrovalencia són les úniques en què puc carregar títols sense contacte?

No, altres empreses operadores posen a disposició dels seus clients targetes per a carregar en elles títols propis o coordinats:

- Personalitzada de coordinació: per a carregar en ella l’Abonament Transport i títols propis de Metrovalencia, EMT i metrobús.

- No personalitzada d’altres operadors: per a carregar en ella el Bono Transbord i títols propis de Metrovalencia, EMT i metrobús, que no necessiten identificació del seu propietari.

7.- On puc adquirir la targeta?

Com ja s’ha mencionat, depenent del tipus de targeta pot adquirir-se en els punts de venda habituals: Centres d’Atenció al Client i  Punts del Client de Metrovalencia, màquines de venda automàtica, així com en estancs i quioscos i altres establiments autoritzats.

8.- En quant em donen la targeta, puc viatjar amb ella?

La targeta intel•ligent és un contenidor o cartera per a carregar títols de transport o un saldo en euros. El gran avantatge és que és reutilitzable totes les vegades que siga necessari.

9.- Què és la càrrega d’un títol?

Carregar un títol és adquirir un títol de viatge per primera vegada en un punt autoritzat i gravar internament aquesta informació en el xip que conté la targeta.

10.- Si tinc una targeta amb un Bonometro esgotat, puc carregar un altre títol?

Quan un títol caduca o s’esgota, també és possible carregar un altre títol diferent.

11.- Què és recarregar un títol?

La recarrega implica carregar un nou títol igual a què ja es té. Per a la majoria de títols temporals (Abonament Transport, etc.) es pot tindre un activat i un altre en forma de recarrega. Per al cas de Bonometros o Bono Transbords, podran efectuar-se recarregues fins a un màxim de tres bons (30 viatges). Només es permetrà recarregar un títol de transport quan el títol que hi ha en el suport siga de tarifa en vigor, és a dir, que s’haja adquirit després de l’últim canvi de tarifes.

12.- Com s’utilitzen les  targetes sense contacte?

Amb aquest sistema, no cal introduir la targeta per la ranura de la validadora, ni tan sols les de cartó, sinó simplement acostar-la fins quasi tocar el cercle roig (lector) que hi ha en les màquines validadores. En el cas dels títols multiviatge (Bonometro, Bono Transbord,…) cal acostar i allunyar la targeta tantes vegades com a viatgers la vagen a utilitzar.

Si el client disposa de dues targetes sense contacte i les acosta simultàniament al lector, aquest ho detectarà i sol•licitarà que només s’acoste una d’elles.

13.- En validar, cal desenfundar la targeta?

En les instal•lacions de Metrovalencia no cal traure-la de la funda, cartera, bossa de mà o butxaca, sempre que quede a menys de 10 cm del lector i no hi haja elements metàl•lics entre aquest i la targeta i el lector que puguen fer de pantalla entre ambdós i dificultar la comunicació.

14.- Si mantinc la targeta sobre el cercle roig, em consumix més viatges o saldo?

No. Mantenint la targeta en el cercle roig (lector) Roman invariable la lectura de la màquina validadora. Per a validar diverses vegades cal allunyar-la de nou i tornar a aproximar-la al lector.

15.- Potser la targeta valide si pas accidentalment prop del lector?

No. Per a ser llegida la targeta ha d’estar situada exactament en el centre del punt roig i a menys de 10 cm durant almenys mig segon.

16.- Com puc saber si la validadora ha llegit correctament la meua targeta?

En el procés de la validació es pot llegir en la pantalla de la màquina validadora la informació relativa al títol que hi ha carregat en la targeta i la validesa que té (data de caducitat o saldo). Per a indicar que s’ha validat correctament, l’equip emet un xiulit agut i mostra les dades del títol en la pantalla de la màquina validadora. En algunes màquines, a més, hi ha un indicador visual amb forma de fletxa que s’il•luminarà en color verd. Si la targeta conté un títol no vàlid (zona incorrecta, títol caducat, etc.) emetrà diversos xiulits breus i aguts, i apareixerà en la pantalla el motiu de rebuig. A més, en algunes màquines, hi ha un indicador visual amb forma d’aspa que s’il•luminarà en color roig.

17.- Si les targetes no porten impresa informació sobre el títol que tenen carregat, com puc saber el saldo que em queda disponible o la data de caducitat?

Cada vegada que es realitza una validació es pot consultar aquesta informació en la pantalla de la màquina validadora. A més, Metrovalencia ha instal•lat uns punts de consulta en les estacions de metro, a un costat i a l’altre de la línia de validació. Finalment, també pot consultar-se aquesta informació en les màquines de venda automàtica.

18.- Què ocorre si tinc una targeta carregada i no funciona?

Metrovalencia té mètodes informàtics per a reconstruir el contingut del xip de la targeta, i així ho farà. Si no fóra possible per tindre el xip danyat, substituirà la targeta defectuosa per una correcta, sempre que: la targeta estiga en bon estat, es Llija el número de xip (imprés en el cantó superior dreta del revers de la targeta), i no haja passat el període de validesa de la mateixa des de la seua venda.

19.- Quines mesures he de dur a terme en cas de pèrdua o robatori de la meua targeta sense contacte?

Hauràs de comunicar-ho immediatament en un Centre d’Atenció al Client de Metrovalencia. En aqueix moment la targeta robada és desactivada. Si la targeta està personalitzada o registrada, el més ràpidament possible s’entregarà una nova targeta amb el títol de transport que tinguera carregat. És preceptiu el pagament dels drets de personalització de la nova targeta; no es cobra el títol que ja tenia carregat.

20.- Poden afectar-me les "ones" de la targeta i el lector?

La targeta no emet ones, excepte quan s’aproxima al lector, i són de molt baixa potència, per la qual cosa no hi ha cap tipus de risc. El lector emet un camp també molt poc potent, amb abast de pocs centímetres (potència cent vegades inferior a l’emés per un telèfon mòbil).