Metroescola

Programa de visites educatives de FGV

Metroescola, programa de visites educatives de FGV

L’activitat Metroescola, durant el curs escolar 2017-2018, començarà en octubre. Vols venir? Per a visitar les instal·lacions de FGV i conèixer millor el metro, dis-li al teu col·le que envie un correu a sahuquillo_car@gva.es i ens posarem en contacte.

L’activitat està destinada a l’alumnat d’Educació Primària.

Benvinguts a metrovalencia

Metroescola

El metro és un mitjà de transport ferroviari de gran capacitat que circula pel subsòl de les ciutats i funciona amb energía elèctrica. Per això és el transport més sostenible perquè no contamina el medi ambient.

Els tramvies són vehicles ferroviaris de menys capacitat que el metro. Circulen per la superfície de les ciutats i també funcionen amb electricitat.

MetrovalenciaMetrovalencia

Comencem el viatge

Per a viajer necessitem una Targeta sense Contacte, per a passar per les canceladoras i accedir a l’estació.

Tenim que passar sempre el bitllet per la cancel.ladora

També pots accedir amb el telèfon mòbil També pots accedir amb el telèfon mòbil. ¿Què és NFC?.

Tipus d’estació

Les estacions poden ser subterrànies, estacions de superfície, baixadors i parades de tramvia.

Estació subterrània i de superfície. Metrovalencia. Baixador i Parada de tramvia.Metrovalencia

Precaucions

  • En l’andana de les estacions subterrànies hi ha una línia groga de seguretat. Mantente darrere d’aquesta línia groga mentre esperes al tren.

Línia groga de seguretat en l'andana de Metrovalencia

  • No entren ni eixim del metro en sentir el senyal acústic

No entren ni eixim del metro en sentir el senyal acústic. Metroescola.

  • Vés amb compte amb el buit que hi ha entre el metro i l’andana

Vés amb compte amb el buit que hi ha entre el metro i l'andana. Metroescola.

Senzilles normes de bona educació

El metro i el tramvia són transports que compartim amb altres persones. Per això hem de respectar unes normes de convivència.

  • Deixem eixir abans d’entrar.

Deixem eixir abans d'entrar. Metroescola

  • Respectem els seients reservats

Respectem els seients reservats. Metroescola.

El lloc de comandament

El lloc de comandament és el cervell i el cor del metro. El lloc de comandament controla, a través de sistemes informàtics, el trànsit de trens i tramvies perquè funcionen correctament.

 El lloc de comandament  de Metrovalencia

Els reguladors veuen en els monitors com avancen els trens per les línies de la xarxa.

Des del Centre de Seguretat, i a través de més de 400 càmeres, es vigilen les estacions. Les estacions tenen alarmes de robatori o incendi i el Centre de Seguretat està en contacte amb el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat Valenciana (112).

Centre de Seguretat. Metroescola.

Des del lloc de comandament també s’atenen les consultes dels clients. El telèfon gratuït de Metrovalencia és 900 46 10 46.

Metroescola

Per què entra un tren al taller?

Un tren pot entrar al taller per diversos motius: per a reparar una avaria, per a fer-li una revisió, canviar-li una peça, llavar-lo, pintar-lo…

Tallers de Metrovalencia

Els grafitis en el tren ‘no molen’. Aquest tipus de pintures ocasionen danys en els trens que cal netejar i reparar. A més els productes que utilitzen per a pintar els trens són molt contaminants.

Els grafitis en el tren 'no molen' Els grafitis en el tren 'no molen'

Com funcionen els trens?

El maquinista és la persona responsable de conduir el tren. Garantix la seguretat ferroviària i la dels clients que transporta.

El maquinista és la persona responsable de conduir el tren. Metroescola. El maquinista és la persona responsable de conduir el tren. Metroescola.

Per mitjà d’una sola palanca, el manipulador, accelera i frena el vehicle. El seu treball demana atenció plena i àmplia formació.

Vols saber més coses del metro?

L’energia elèctrica que s’utilitza per al funcionament del metre i el tramvia prové de les subestacions que estan distribuïdes per la xarxa. L’electricitat arriba al tren a través de la catenària i d’ací passa al pantògraf que està en el sostre dels trens.

Vocabulari

Via: Estructura composta per dos carrils paral·lels, sostinguts per unes travesses que descansen sobre una capa de balast.

Balast: Capa de pedres sobre la qual se subjecten les travesses que aguanten la via del tren.

Travessa: Element de suport de fusta, formigó o metall sobre el qual se sostenen els carrils. Mantenen l’ample de la via.

Carril: Cadad una de les barres de ferro o acer que, formant dos línies paral·leles, servixen de suport i guia dels trens i de conductores del corrent elèctric.

Pantògraf: Element del tren per on es rep el corrent elèctric de la catenària. Pot pujar i baixar en funció de l’alçària del fil de contacte.

Catenària: Línia aèria de contacte, a través de la qual el pantògraf dels trens eléctrics capta el corrent de tracció.

Metroescola

Canvi d’agulles: Sistema de carrils que permet la bifurcació d’una línia ferroviària. També es diu desviació.

Bogi: Dispositiu giratori de dos o més eixos, cada un amb dos rodes, sobre el qual es recolza un tren.

Canvi d'agulles i Bogi. Metroescola.

Sabies que…?

  • El primer metro del món va ser el subterrani de Londres (denominat Metropolitan Railway), inaugurat en 1863.
  • La primera línia del metro de València es va inaugurar el 1988.
  • Els primers tramvies van començar a funcionar tirats per cavalls a finals del segle XIX.

Els primers tramvies van començar a funcionar tirats per cavalls a finals del segle XIX. Metroescola.

  • València va ser la primera ciutat espanyola a posar en servici un tramvia modern el 1994.
  • El vehicle privat consumix més energía i produïx més emissions de gas d’efecte d’hivernacle que el transport públic.

Descàrrega el fullet en .pdf amb més informació i jocs.

Accedeix al plànol de la xarxa

Accedeix a la consulta dels horaris

Vols venir? Per a visitar les instal·lacions de FGV i conèixer millor el metro, dis-li al teu col·le que envie un correu a sahuquillo_car@gva.es i ens posarem en contacte.

L’activitat està destinada a l’alumnat d’Educació Primària.

Et sembla interessant? Comparteix-ho!