Línia 10 (Alacant-Natzaret)

La Línia 10 (Alacant-Natzaret) tramviària de Metrovalencia té una longitud de 5.035,55 metres (2.222,40 en subterrani i 2.813,15 metres en superfície), 8 estacions (3 subterrànies: Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet; i 5 en superfície: Quatre Carreres, Ciutat Arts i Ciències-Justícia,...
Continuar llegint
Data
20 de June de 2022

Línia 10 (Alacant-Natzaret)

La Línia 10 (Alacant-Natzaret) tramviària de Metrovalencia té una longitud de 5.035,55 metres (2.222,40 en subterrani i 2.813,15 metres en superfície), 8 estacions (3 subterrànies: Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet; i 5 en superfície: Quatre Carreres, Ciutat Arts i Ciències-Justícia, Oceanogràfic, Moreres, i Natzaret) i se situa en l’est de la ciutat de València.

Plano Trazo L10
La Línia 10 uneix el centre de la ciutat amb el principal actiu turístic del municipi, la Ciutat de les Arts i de les Ciències, la Ciutat de la Justícia i el barri de Natzaret, un dels poblats marítims de València.

L10 NatzaretEl projecte de construcció del conjunt d’aquesta línia està cofinançat per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

El Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, responsable de la gestió dels fons europeus, ha destacat que l’actuació ha sigut qualificada de “bona pràctica” i exemple de gestió dels recursos europeus.

 

Procés constructiu

Les obres de la Línia 10 de Metrovalencia, originalment T2, es van iniciar l’any 2007 però les obres es van paralitzar en 2011. El juny de 2017 el president de la Generalitat, Ximo Puig, va anunciar la seua represa.

Després d’invertir al voltant de 200 milions d’euros s’havien construït 2.500 metres de tram subterrani (Alacant-Germans Maristes), 2.480 metres de tram en superfície (Germans Maristes-Natzaret) i l’estació soterrada del Mercat, no connectada amb els dos trams anteriors.

Les actuals obres van començar l’abril de 2019 i han comprés els treballs d’infraestructura i superestructura de via en els trams subterranis i nous de superfície; arquitectura i equipament; senyalització i comunicacions; electrificació i subestacions; i la construcció del depòsit i taller provisional de Natzaret.

La Línia 10, primer pas de futures ampliacions

La posada en servei de la Línia 10 de Metrovalencia suposa el primer pas de futures ampliacions de la xarxa de tramvia a la ciutat de València. A part de la prolongació de la mateixa línia cap al Grau, els seus primers quilòmetres de recorregut seran compartits per les futures Línies 11, que es desviarà a la Ciutat de les Arts i de les Ciències (Pont l’Assut de l’Or) fins al Grau, i la Línia 12, que prendrà un traçat alternatiu, després de l’estació d’Amado Granell-Montolivet i abans de la parada de Quatre Carreres, fins a arribar al major hospital de la capital, La Fe.

Línea 10

Transport sostenible

L’emissió del transport de Metrovalencia és pràcticament nul·la en utilitzar l’energia elèctrica, s’estima que la posada en servei de la Línia 10 suposa un estalvi d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle entorn de les 3.000 tones de CO₂ a l’any.

Línea 10

Tramvies en servei

El material mòbil que circula entre el carrer Alacant i el barri de Natzaret està compost per set unitats de tramvia Bombardier;actualment Alstom, de la sèrie 4.200, de pis baix que disposen de rampes manuals automàtiques en totes les portes dobles per a facilitar l’accés a la unitat des de l’andana a les persones de mobilitat reduïda en cadires de rodes. La seua capacitat és de més de 200 persones per unitat.

Nova imatge dels tramvies de València

L’estudi de disseny gràfic i comunicació ha sigut elaborat pels especialistes en embalatge i branding des de 1996 “estudi pg”. L’aspecte més important que es pretén remarcar amb el nou disseny és la imatge corporativa de Metrovalencia i la importància que s’atorga des de la Generalitat Valenciana al transport públic en la seua aposta per lluitar contra el canvi climàtic i avançar de la manera més decidida possible en la descarbonització.

Línea 10
El disseny s’ha recolzat en unes certes claus, com són reforçar la identitat de “m” de Metrovalencia, unint-la a Generalitat Valenciana, a través del color roig corporatiu.

Taller i depòsit de Natzaret

El taller i depòsit provisional de material mòbil de la línia està situat en una parcel·la municipal al costat del Camí Canal en el barri de Natzaret. L’edifici compta amb estructura de formigó prefabricat amb tancaments, així com vies d’accés i fossats.

Taller y depósito de Natzaret de Línea 10

A més disposa un xicotet magatzem, vestuaris, quarts d’instal·lacions i garita de control.

Prioritat semafòrica

La nova línia compta amb sistema de prioritat semafòrica en tots els encreuaments per als vianants i de vehicles, al llarg de tot el recorregut en superfície.

FGV ha coordinat aquesta actuació amb l’àrea de Mobilitat Sostenible de l’Ajuntament de València i s’ha desenvolupat com a part dels treballs de senyalització i equipament de via i arquitectura de la nova línia.

Línea 10

El sistema de senyalització instal·lat per FGV en Línia 10 comprén l’equipament necessari (detecció, control, gestió i senyals) per a la coordinació dels encreuaments del tramvia amb el trànsit rodat i per als vianants, a fi de garantir la seguretat al llarg dels diferents punts d’encreuament situats en el traçat.

Temps de recorregut

El recorregut del tramvia entre l’estació d’Alacant i la de Natzaret es recorre en 16 minuts, mentre que entre Alacant i la parada de Ciutat Arts i Ciències-Justícia, parada terme en la meitat de les circulacions, el trajecte és d’11 minuts.

Freqüència de pas

La freqüència dels tramvies és de 7,5 minuts fins a Ciutat Arts i Ciències-Justícia i 15 minuts fins a Natzaret els dies laborables, que es converteixen en 10 i 20 minuts, respectivament, en dissabtes, diumenges i festius.

Línea 10

Estacions i parades

La Línia 10 compta amb tres estacions subterrànies: Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet plenament accessibles. La primera compta amb dos accessos al carrer Sogorb i l’avinguda Germanies; Russafa, disposa d’un únic accés en l’avinguda Antic Regne de València, al costat de les Escoles Professionals d’Artesans; mentre que les instal·lacions d’Amado Granell-Montolivet disposa de dos accessos en la mateixa avinguda, en l’encreuament amb el carrer Luis Oliag i en la confluència amb el carrer Granat i la Plaça doctor Torrens.

En les tres estacions subterrànies s’han instal·lat 15 ascensors.

Les parades en superfície són Quatre Carreres, Ciutat de les Arts-Justícia, Oceanogràfic, Moreres i Natzaret.

L’estructura de les parades compten amb 23 metres de llarg, la qual cosa garanteix una major accessibilitat i més espai per a les persones que utilitzen el tramvia. A més, el nou equipament disposa d’espai suficient per a situar la informació de servei, com a horaris i plans, teleindicadors, megafonia i suports publicitaris. Es tracta d’estructures metàl·liques que reprodueixen en la seua part posterior la silueta del “trencadís”.

Treballadores i treballadors de la línia

Més de 70 persones són les encarregades que la Línia 10 funcione diàriament entre maquinistes, reguladors, personal d’estacions i d’intervenció i en el depòsit provisional de Natzaret.

Són maquinistes, 8 caps o caps de circulació, 12 agents d’intervenció en ruta que es dediquen a les tasques d’atenció al client i supervisió, huit reguladors de circulació adscrits al Lloc de Comandament i nou persones que s’incorporen al depòsit provisional de material mòbil de Natzaret.

Atenció a les persones usuàries

Accessibilitat

Juntament amb els ascensors de les estacions subterrànies s’han instal·lat recorreguts diferenciats amb superfície podotàctil per a facilitar la mobilitat a totes les persones, garantint itineraris plenament accessibles.

Máquinas automáticas de títulos de transporte accesibles
A més hi ha 19 màquines automàtiques de títols de transport accessibles que faciliten la compra de bitllets a totes les persones usuàries.

Espai d’Alacant

Espai del Client en la estación de Alacant

Per a facilitar l’atenció a les persones usuàries de la línia s’ha instal·lat un Espai del Client en l’estació d’Alacant per a realitzar les diferents gestions relacionades amb el servei de transport que ofereix Metrovalencia, com facilitar informació i tramitar les targetes personalitzades mensuals, anuals o de la targeta moneder TuiN, Gent Major, Famílies Nombroses i de Mobilitat.

Elements d’informació i teleindicadors

S’han distribuït 700 elements informatius, en concret 719, que comprenen plans, cartells, avisos, horaris, tarifes, pictogrames, logotips i altres dispositius, a fi d’ajudar i facilitar a les persones usuàries en els seus desplaçaments per la nova infraestructura d’FGV.

A més, les estacions i parades de la nova línia compten amb teleindicadors que ofereixen informació de servei i intèrfons d’atenció a les persones usuàries.

Intèrfons

Pel que respecta als intèrfons, dispositius a través dels quals les persones usuàries poden posar-se en contacte amb els agents del Lloc de Comandament per a entaular una conversa i poder demandar informació i ajuda prement el botó de l’intercomunicador, s’han instal·lat un total de 53 en vestíbuls, andanes i ascensors.

Passos de validació

Pasos de validación

Quant a les línies de validació subterrànies, FGV ha instal·lat 29 passos en el tram subterrani, 10 d’ells per a Persones de Mobilitat Reduïda (PMR).

Connexió amb la resta de la xarxa

Les estacions d’Alacant i Bailén (Línia 7) estan unides per un passatge per als vianants fins a l’estació d’Alacant i que permetrà el pas de les persones usuàries de la Línia 7 a la Línia 10.

Enguany començaran les obres del pas per als vianants Alacant-Xàtiva (Línies 3, 5 i 9) que tindrà una longitud projectada superior a 250 metres i unirà a través del subsòl totes dues estacions des dels vestíbuls, arrancant a cota de vestíbul en el costat Alacant i arribant a uns tres metres per davall del nivell de vestíbul de l’estació de Xàtiva, la qual cosa obliga a disposar un nucli de comunicació vertical compost per una escala fixa i una altra mecànica i un ascensor accessible per a PMR (Persones de Mobilitat Reduïda).

Transbord gratuït a Alacant

Des del moment en el qual la nova línia entre en servei, la seua connexió amb la resta de la xarxa de metro és gratuïta. D’aquesta manera, els transbords que es realitzen entre les estacions de Xàtiva (L3, L5 i L9), Bailén (L7) i Plaça Espanya (L1 i L2) amb la d’Alacant (L10) es podran realitzar sense cap cost, encara que el canó per als vianants que unirà Alacant i Xàtiva no estiga conclòs. En el sentit invers, des de l’ L10 a la resta de la xarxa, el transbord tampoc tindrà cost.

És a dir, els viatgers i viatgeres, després d’eixir de les instal·lacions de Metrovalencia en aquestes estacions, podran dirigir-se caminant pel carrer o pel passatge per als vianants de Bailén fins a Alacant, on podran validar el seu títol de transport sense que se’ls descompte cap viatge addicional. El temps que disposaran les persones usuàries per a realitzar aquest enllaç gratuït serà de 20 minuts.

D’altra banda, gràcies als nous títols integrats SUMA els viatgers i viatgeres de Rodalia, MetroBus i l’EMT podran transbordar de manera gratuïta a Línia 10, com ocorre amb totes les línies de Metrovalencia.

Videovigilància

FGV ha instal·lat un total de 168 càmeres de videovigilància, tant en el tram subterrani com en el de superfície, a més d’en el canó per als vianants que unirà les estacions d’Alacant i Bailén i en el depòsit provisional per al material mòbil que s’ha construït en Natzaret.

Estacions amb molt d’art

El dibuixant de còmic Paco Roca, Premi Nacional de Còmic i Medalla de les Belles Arts, ha elaborat un mural de grans dimensions dedicat a la figura d’Amado Granell en l’estació del mateix nom.

Paco Roca, dibujante de cómic.

La idea del mural, en paraules de Paco Roca, és «mostrar una part de la seua vida. Amado Granell simbolitza la tristesa de l’exili de tants espanyols, la seua lluita fora del país per a véncer al feixisme i al nazisme. Gràcies al seu sacrifici, la seua lluita i la seua victòria tenim hui les democràcies a Europa i a Espanya».

Mural de Paco Roca en la estación de Amado Granell de la línea 10 de Metrovalencia
L’estació de Russafa compta amb dos murals artístics de gran format que s’han instal·lat en les parets frontals de les dues andanes.

Les obres ocupen tot el mur de l’andana de cadascun dels nivells de l’estació, amb una extensió per mural de més de dos-cents metres quadrats. El mural del primer pis és obra dels artistes Mr.Simon i Azucena González, i ofereix la seua particular visió de la mobilitat sostenible. El segon mural és obra la dupla artística formada per Nero i Unamesa, que reflecteixen de manera seqüencial l’evolució experimentada pel barri de Russafa.

Aquestes obres artístiques són resultat de la col·laboració entre FGV i l’Associació Cultural Zedre sota l’etiqueta de #Artalmetro

Il·lustracions identificatives d’estacions i parades

La denominació de les huit estacions i parades de la Línia 10 s’ha realitzat en funció de criteris geogràfics més funcionals i altres de caràcter històric i popular però sempre amb la finalitat d’ajudar a situar-se a les persones usuàries.

Huit il·lustradors acompanyen amb les seues creacions la denominació de les estacions i parades. Les il·lustracions presenten sota la mirada personal i estil de cada artista elements o personatges vinculats al nom triat.

Diego Blanco ha realitzat la imatge d’Alacant; Mar Hernández “Malota” la de Russafa; Pau Valls la d’Amado Granell-Montolivet; Irene Pérez la de Quatre Carreres; Víctor Visa la corresponent a Ciutat Arts i Ciències-Justícia; Ángela Fernández del Campo la d’ Oceanogràfic; Simone Virgini la pertanyent a Moreres; i Elga Fernández Lamas la de Natzaret.