Data
13 de June de 2025

Martínez Mus anuncia que el tram València Sud-Castelló de Metrovalencia obrirà l’última setmana de juny una vegada completades totes les proves

Metrovalencia
  • El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori ha fet este anunci en una visita als tallers i instal·lacions de València Sud
  • En breu es podrà concretar la data exacta de reobertura d’este tram que compta amb 50 quilòmetres i va patir greus danys durant les inundacions i el temporal del passat 29 d’octubre
  • A la renovació d’instal·lacions, edificis, equipament, vies i infraestructures de València Sud es destinen més de 60 milions d’euros

El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha anunciat que el tram València Sud-Castelló, a les comarques de l’Horta i la Ribera, i pel qual discorren les Línies 1, 2 i 7 de Metrovalencia “recuperarà la circulació ferroviària l’última setmana de juny, amb totals garanties de seguretat i una vegada completades totes les proves i comprovacions necessàries de totes les instal·lacions i equips renovats en els últims mesos”.

Martínez Mus ha explicat que “durant estes últimes setmanes s’estan finalitzant les obres d’infraestructura, via, electrificació i control, comandament i senyalització necessàries per a la posada en servici d’este tram de 50 quilòmetres que va patir greus danys el passat 29 d’octubre i que ha sigut necessari renovar totalment en alguns punts com a València Sud o Paiporta”.

Actualment Metrovalencia circula per 127 de les seues 147 estacions, baixadors i parades que conformen la seua xarxa, per la qual cosa falten per obrir 20 d’elles.

Després de visitar els tallers de València Sud, acompanyat pel director gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Alfonso Novo, el conseller ha explicat que “és imprescindible comptar amb estes instal·lacions operatives, almenys parcialment, per a recuperar la totalitat del servici ja que únicament amb el taller de Machado és pràcticament impossible completar totes les operacions de manteniment necessàries”.

Martínez Mus ha assenyalat que “després de les proves de càrrega del passat divendres del nou pont del barranc de Poio, seguixen les proves entre Paiporta i Castelló com a part necessària de la fase prèvia a la posada en servici que obliga a complir amb totes les exigències i requeriments de l’Agència Valenciana de la Seguretat Ferroviària.

Treballs en execució

En esta mateixa visita, el conseller ha explicat que “FGV, dins del total de més de 130 milions que s’estan destinant a la reconstrucció, assigna més de 34 milions d’euros a la reconstrucció i equipament del conjunt d’instal·lacions que integren el complex de València Sud i que inclou oficines centrals, Lloc de Comandament, tallers i la resta d’edificis de diferents servicis, als quals cal sumar altres 28 milions d’euros destinats la renovació de vies i infraestructures,”.

En estes xifres s’inclouen l’edifici principal d’oficines, on se situarà el nou Lloc de Comandament, el taller d’unitats metre i edificis auxiliars, la rehabilitació de les instal·lacions, equipament i dotació industrial dels tallers, així com l’adquisició de ferramentes i útils de treball i les labors de rehabilitació dels edificis d’Operacions, Arxiu Històric i Manteniment d’Instal·lacions Fixes i altres locals.

Estos treballs van començar una vegada es van completar les labors prèvies neteja, desenrunament i retirada de residus que s’han realitzat en el conjunt d’estes instal·lacions, situades a 1.200 metres del barranc de Poio, i que es van veure greument afectades per les inundacions del passat 29 d’octubre.

Nou Lloc de Comandament

Dins del procés de reconstrucció del conjunt d’instal·lacions de València Sud s’ha inclòs la instal·lació d’un nou Lloc de Comandament que substituïsca l’arrasat per l’aigua.
“El nou centre de control estarà instal·lat en la primera planta de l’edifici principal i comptarà una vegada en servici amb un equip alternatiu que és el que actualment està en funcionament en l’els tallers de Machado”, ha explicat el conseller.

El Lloc de Comandament és el centre neuràlgic del qual se sustenta tot el trànsit d’una xarxa ferroviària, com és el cas de Metrovalencia. Des d’esta instal·lació no sols es regula i gestiona la circulació, sinó que també es controlen les subestacions elèctriques, catenàries i instal·lacions de les estacions, així com tots els sistemes d’atenció al viatger i la central operativa de seguretat ciutadana.

Renovació de via de València Sud

A València Sud, FGV treballa també en la renovació del conjunt de vies d’accés i vies auxiliars, amb una dotació d’uns 28 milions d’euros i que va permetre el 18 de febrer que els trens de les Línies 1, 2 i 7 pogueren accedir ja a esta estació.

Com a part d’este mateix projecte, FGV està construint un nou pas inferior per als vianants, enfront de l’actual aparcament de València Sud, amb l’objectiu de millorar les condicions d’accessibilitat d’esta estació i crear un gran eix intermodal amb més de 500 places d’aparcament i accés ciclopedestre.

En conjunt es treballa en la renovació de 8 vies destinades a la circulació dels trens que presten servici i altres 20 de caràcter auxiliar per a manteniment i accés a tallers. En total es renovaran uns 10.000 metres de via, amb les seues corresponents instal·lacions.

Notícies relacionades

14 - 06 - 2025

Metrovalencia va facilitar al maig 8 milions de desplaçaments

Els moviments en el metro, encara parcials, es van elevar a 6,6 milions, els del tramvia a 1,4 milions i...
06 - 06 - 2025

Martínez Mus anuncia que l’estació de València Sud de Metrovalencia es reconstruïx per a ser intermodal, accessible i resilient enfront de riuades

El conseller d'Infraestructures ha comprovat l'evolució dels treballs de la renovació de via i la construcció del nou pas inferior...
30 - 05 - 2025

La Generalitat ha distribuït ja 230.000 targetes de la nova Móbilis30 que facilita el transport gratuït als jóvens menors de 31 anys

El suport de cartó podrà utilitzar-se durant una setmana més per a aquells sol·licitants que no hagen rebut el suport...