Data
20 de March de 2019

El tramvia d’Alacant compleix 20 anys des de la posada en marxa del primer tram entre Porta del Mar i Albufereta

El primer traçat posat en marxa per la Generalitat va comptar amb 3.500 metres i tres parades 

Dos dècades després el TRAM d’Alacant compta amb tres línies de tramvia i una de tren-tram que sumen més de 50 quilòmetres de xarxa 
 

L’actual xarxa tramviària del TRAM d’Alacant compleix 20 anys en funcionament, des que es posara en marxa per part de la Generalitat un primer tram tramviari entre Porta del Mar i L’Albufereta. 

El 17 de març de 1999 un tramvia Combino recorria per primera vegada els 3.500 metres de traçat tramviari. Esta connexió comptava amb 675 metres de recorregut entre Porta del Mar i estació de la Marina en plataforma reservada, i altres 2.825 metres entre l’estació de la Marina i Albufereta, compartint via amb el ferrocarril que en aquell moment unia la ciutat d’Alacant amb Dénia 
 
El tramvia havia deixat de circular en la ciutat d’Alacant en 1969 i 30 anys després es recuperava amb este primer traçat. Després d’esta prova, la Generalitat va prolongar el traçat tramviari fins a les parades de Finca Adoc, Lucentum i La Condomina.
 
Amb només tres parades, este primer recorregut experimental va servir per a polsar l’opinió dels ciutadans i definir les característiques tècniques i d’explotació que hauria de reunir el futur tramvia d’Alacant que posteriorment va passar a denominar-se oficialment TRAM d’Alacant
 
 FGV va realitzar durant les primeres setmanes en circulació una enquesta a 2.000 usuaris per a polsar la seua opinió. El 75% dels enquestats va qualificar com “molt bona” l’experiència sobre el servei, mentres que la consideració “bona” l’atorgava el 23% de les enquestes. Ningú va fer una valoració negativa i només el 2% es va inclinar per l’opció “regular”. 
 
A més, el 96% dels enquestats considerava el tramvia com la solució adequada als problemes del transport urbà d’Alacant, destacant com a qualitats més apreciades d’este sistema el seu caràcter “no contaminant” (75%); la seua rapidesa (59%); “comoditat” (59%); “plataforma baixa” (51%) i la seua capacitat  “d’integració en l’entorn urbà” (47%).
 
El tramvia 20 anys després
 
Transcorreguts 20 anys des de la seua posada en marxa, la xarxa del TRAM d’Alacant ha evolucionat fins a consolidar-se amb un sistema tramviari de referència modern, sostenible i accessible, D’aquell recorregut de poc més de tres quilòmetres s’ha passat a una xarxa amb tres línies tramviàries i una de tren tram, a la que este estiu se li sumara una nova línia entre Porta del Mar i Platja de Sant Joan.
 
La xarxa tramviària compta amb més de 50 quilòmetres que utilitzen tramvies i tren-tram i que unixen Alacant amb Sant Vicent del Raspeig, Platja de Sant Joan i poblacions com El Campello, La Vila joiosa i Benidorm. 
 
En estos 20 anys més de 80 milions d’usuaris han utilitzat els serveis de la xarxa del Tram d’Alacant, resultat de la modernització de la més que centenària línia que unia Alacant i Dénia en el seu origen.
 
Evolució
 
Després d’este primer traçat tramviari, el 15 d’agost de 2003 el  TRAM d’Alacant va començar a prestar servei entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El Campello amb 16 parades, un recorregut superior als 12 quilòmetres. Junt amb la inversió realitzada en la pròpia línia, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.
 
A continuació, diverses dates han marcat l’evolució del TRAM d’Alacant. El 10 de maig de 2007 va entrar en funcionament un nou tram, comprés entre La Isleta i Mercado, i la inauguració de les estacions de Mercado i Marq (hui en dia Marq-Castillo), el que possibilitava la prolongació dels serveis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant en subterrani. Un mes més tard, s’inaugurava el ramal a Platja de Sant Joan, corresponent a la Línia 4.
 
El 29 de juliol de 2007, marcava un important avanç en el projecte del TRAM. La Línia 1 connectava les estacions de Mercat i Creueta, en La Vila-Joiosa, acostant ambdós municipis. L’ampliació de freqüències d’esta línia el 25 de gener de 2007 i l’ampliació del TRAM fins a Benidorm el 2 de juny de 2008 suposaven un revulsiu per al TRAM, amb un important increment de viatgers. Al desembre de 2009, es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a completar la connexió amb Platja de Sant Joan. 
 
Al juny de 2010 es va obrir al públic l’estació subterrània de luceros, actual capçalera de les Línies 1, 2, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.
 
El 4 de setembre de 2013 es va inaugurar la Línia 2 entre l’estació de Luceros i la parada de Sant Vicent del Raspeig, ampliació que ha significat un augment qualitatiu i quantitatiu del servei prestat pel tramvia.
 
En l’actualitat, s’han finalitzat les obres del túnel de Serra Grossa i s’està executant la modernització de la Línia 9 (Benidorm-Dénia), en les que la Generalitat està invertint més de 130 milions d’euros.
 

Notícies relacionades

27 - 03 - 2025

Els autobusos de Metrovalencia que enllacen amb Picassent i les poblacions de la Ribera canvien la seua parada a l’estació de Safranar des de l’1 d’abril

Actualment l'enllaç es realitza en l'avinguda Giorgeta prop de la estació de Jesús de Metrovalencia Els servicis alternatius de Torrent...
27 - 03 - 2025

Metrovalencia facilita l’accés a Fira València amb motiu de BdM Meeting, 2 Dies per a Guanyar i la Fira de la Carrera de la Dona

El 28 de març se celebra l'esdeveniment de la Central de Compres i Servicis de botigues especialitzades en construcció Els...
23 - 02 - 2025

Els nous intercanviadors metro-autobús de València-Sud, Safranar i Jesús superen els 104.000 viatgers en els primers dies de funcionament

La noves connexions intermodals van entrar en servici dimarts passat 18 de febrer, al mateix temps que la xarxa de...