Data
22 de May de 2017

El tramvia de València complix 23 anys, en els que ha desplaçat 138 milions de viatgers

El 21 de maig de 1994 se reva introduir de manera pionera este sistema de transport a Espanya
 
La xarxa ha passat de 9,8 km i 21 parades en 1994 a 20 km i 43 parades en l’actualitat
 
La inversió en les més de dos dècades de servici ha sigut superior als 375 milions d’euros

Les Línies 4 (Mes del Rosari/Doctor Lluch), 6 (Tossal del Rei/Marítim Serrería) i 8 (Marítim-Serrería/Marina Reial Joan Carles I) de tramvia de Metrovalencia han facilitat la mobilitat de més de 138 milions de passatgers, en concret 138.071.306, en els 23 anys de vida que complix este mitjà de transport.
 
En 1994, València va ser la primera ciutat espanyola a recuperar este mitjà de transport que a mitjan segle XX va ser retirat de la circulació i que hui en ha tornat a recuperar el seu protagonisme com un mitjà alternatiu al vehicle privat, sostenible, còmode i eficaç.
 
Des que arrancara el 21 de maig de 1994 la primera de les unitats Siemens des de la parada d’Empalme fins la de Doctor Lluch, la progressió ha sigut constant, fins al punt que una desena de ciutats espanyoles, entre elles les grans capitals Madrid, Barcelona, Bilbao, Sevilla o Saragossa, han seguit el model de València.
 
La construcció del tramvia va permetre eliminar l’antic traçat del ‘trenet’, reurbanitzar les zones per les quals passava i eliminar nombrosos passos a nivell. D’esta manera, el nou tramvia oferix més seguretat i es presenta com un mitjà de transport sostenible integrat en l’entorn urbà de la ciutat.
 
La inversió realitzada en el tramvia ha sigut molt important, de 375 milions d’euros en estos 23 anys de servici, dels quals 275 milions s’han destinat a les obres de la via i 100 milions al material mòbil. A banda, es troben les partides destinades al manteniment, tant de la via com dels vehicles, en este temps.
 
Augment de la xarxa
 
La xarxa de tramvia de Metrovalencia ha passat dels 9,8 quilòmetres de longitud i 21 parades en 1994 als actuals als 20 quilòmetres i 43 parades repartides pels municipis de València (32), Burjassot (6) i Paterna (5).
 
De 1,5 milions de viatgers anuals a 8,3 milions
 
Eixe primer any de funcionament, 1994, des de maig a desembre, va suposar per a Metrovalencia un augment de 1.577.088 viatgers que, davant de la bona acceptació que va tindre el tramvia des del primer moment, es va duplicar en només un any, a l’acumular este mitjà de transport 2.415.554 passatgers en 1995, el primer any complet de servici. L`any passat va obtindre 8.996.795 usuaris, un 470% més que quan es va inaugurar i un 272% més que en el seu primer any de funcionament complet.
 
Estacions més utilitzades
 
En les dos dècades i tres anys en què el tramvia ha prestat servici a València, la parada de La Carrasca, amb 13.806.716 viatgers, ha sigut la més utilitzada. Li seguixen Pont de Fusta, amb 13.189.817; Benimaclet, amb 8.327.705; Vicente Zaragozá, amb 7.455.625; i Vicente Andrés Estellés, amb 6.619.423 usuaris.
 
680 voltes al món
 
Els quilòmetres recorreguts per les unitats de tramvia durant estos 23 anys sumen 27.278.538 km, la qual cosa equival a 680,7 voltes al món, tenint en compte que cada volta al planeta suposa una mitjana de 40.074 quilòmetres.
 
Per a donar-se compte de l’evolució que ha experimentat el tramvia en estos 23 anys, es pot significar que, en 1994, s’oferien 229 servicis diaris i es recorrien 2.182 km cada jornada i que, hui en dia, els tramvies oferits en una jornada laboral són 594 i els km recorreguts aconseguixen els 4.534 al dia. És a dir, un increment del 159,3% en el primer cas, i del 107,7% en el segon.
 
El material mòbil
 
Per a la posada en marxa del tramvia en 1994, es van contractar 21 unitats Siemens, empresa a què també se li van encarregar 4 més per a fer front a l’augment de servici amb les prolongacions de 1999 fins a Televisió Valenciana i Fira València.
 
En 2005, fruit també de les ampliacions de la Línia 4 a Mes del Rosari i Valterna-Terramelar i dels projectes per a posar en marxa el Tramvia Orbital i la prolongació tramviària de la Línia 5, hui Línia 8, fins a Neptú, hui Marina Reial Joan Carles I, es van encarregar 19 unitats a Bombardier. En l’actualitat presten servici 44 tramvies en Metrovalencia, 25 Siemens i 19 Bombardier.
 

Notícies relacionades

17 - 02 - 2024

El 72,1% dels usuaris de Metrovalencia realitza els seus desplaçaments per motius de treball o estudis

Els moviments per raons laborals aglutinen el 41% i els acadèmics el 31,1% El 47,3% de passatgers i passatgeres residix...
12 - 02 - 2024

El pla d’expansió de la xarxa de Metrovalencia preveu prolongar la Línia 10, desenvolupar les futures Línies 11 i 12 i construir tres grans intercanviadors

La consellera Pradas, acompanyada per l'alcaldessa Catalá, ha presentat el projecte d'ampliació nord-sud el primer pas del qual són les...
03 - 02 - 2024

Els usuaris de Metrovalencia valoren amb un notable, 8,16 punts sobre 10, els servicis que presta FGV a la província

La valoració positiva és del 92,2%, en sumar el 23,4% que ho qualifiquen com a “Bé”, el 49,3% com “Bastant...