Data
29 de December de 2017

FGV conclou el programa de visites al Taller d’Història Ferroviària de Torrent previst per a enguany

La empresa pública de transport tornarà obrir les instal·lacions al públic en 2018 i continuarà amb els treballs de rehabilitació i condicionament 

 
El edifici acull més de 70 trens i tramvies antics, dels quals 13 estan totalment restaurats i visitables

El Taller d’Història Ferroviària de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en Torrent ha rebut les últimes visites previstes per a enguany. Estes instal·lacions que acullen més de 70 trens i tramvies històrics, 13 dels quals totalment restaurats,  s’han obert enguany per primera vegada al públic, a través d’un programa de visites guiades que permet donar a conéixer la col·lecció de trens i tramvies que ha restaurat i conserva l’empresa. 

 
Els trens i tramvies que s’exposen, restaurats i visitables, formen part de la història ferroviària de la Comunitat Valenciana. Entre les peces accessibles al públic destaquen el tramvia de cavalls del segle XIX, l’últim que va circular en València abans del tancament del servei en els anys 60 del passat segle, trens com “Els portuguesos” o el cotxe saló Break. 
 
Última visita teatralitzada
 
FGV ha tancat les vistes d’enguany amb un recorregut teatralitzat protagonitzat per unes súperheroinas molt divertides: les Súper FGV. Elles han sigut les encarregades d’introduir als participants en el meravellós món de la història del transport ferroviari a la Comunitat Valenciana, ensenyant la valuosa i singular col·lecció de trens i tramvies, des de la tracció animal al ferrocarril actual.
 
El programa de visites guiades al Taller d’Història de FGV és una iniciativa que té com a objectiu l’accés controlat als vehicles històrics restaurats, per a conéixer simultàniament els estudis de rehabilitació que se n’aniran realitzant en estes instal·lacions.
 La primera visita oficial oberta al públic va tindre lloc el 13 de juliol de 2017 i el programa ha tingut una gran acollida amb prop de 40 grups participants.  Amb esta proposta un miler de persones han pogut disfrutar de primera mà este projecte i el seu contingut. Les visites han sigut de procedència molt diversa, tant valencianes com d’altres comunitats autònomes i inclús estrangeres. Especial atenció s’ha dedicat als centres d’educació especial, per als que s’ha adaptat el guió i realitzat fitxes didàctiques específiques. 
 
D’antic taller de trens a “Taller d’Història Ferroviària”.
 
Els antics tallers i cotxeres de Torrent van ser projectats entre els anys  1950 i 1959 per l’enginyer Santiago Castro Cardús i l’arquitecte Vicente Valls, per a donar servei en 1963 al conegut “Ferrocarril de València a Villanueva de Castellón”.
 
Estes instal·lacions, que actuen des d’inicis dels noranta com a magatzem i depòsit de material ferroviari, posseïxen un elevat valor patrimonial, tant a nivell històric com social, artístic, arquitectònic i de vertebració territorial.
Són un símbol de cultura empresarial, fita de la memòria viva de treball ferroviari i únic vestigi conservat de l’antic servici de tallers del Trenet Valencià.
 
La col·lecció de vehicles històrics de FGV allí conservats, representa una oferta cultural d’àmplia visió territorial, sobre l’origen, evolució, present i futur de la xarxa de transport ferroviari de la nostra Comunitat, així com la seua relació amb la resta de transport i infraestructures que la vertebren.
 
Projectes per a 2018
 
FGV compta amb un Pla Director per a estes instal·lacions i un estudi de patologies que ha permés planificar les inversions futures necessàries per a iniciar i fer realitat el projecte de transformació d’estes instal·lacions, que combinaran el seu ús ferroviari amb un espai d’interpretació històrica, per a contribuir al coneixement i divulgació del patrimoni cultural allí conservat.
 
Durant el mes de gener s’obrirà novament el calendari de visites, que començaran a partir de març, perquè els primers mesos de l’any seran aprofitats per a ampliar la col·lecció visitable i millorar el discurs expositiu.
 
Fins a la data, FGV ha realitzat els primers treballs de condicionament de la platja de vies i dels elements exteriors, i amb el Pla Director es marcaran les pròximes intervencions d’este conjunt arquitectònic. 
 

Notícies relacionades

19 - 07 - 2024

Metrovalencia reforça el servici nocturn del dissabte per a facilitar la mobilitat en el piromusical de la Gran Fira de València

Les línies 5 i 7 del metro augmentaran les seues circulacions entre les 23 hores i la 1 de la...
16 - 07 - 2024

FGV comença a construir la llosa superior del túnel que connectarà les estacions d’Alacant i Xàtiva de Metrovalencia

L'objectiu és obrir un pas per als vianants després de l'estiu al carrer Alacant entre Xàtiva i l'accés al carrer...
21 - 06 - 2024

FGV reunix el Comité de Participació de Clients de Metrovalencia per a analitzar el servici i presentar noves actuacions i iniciatives

El director gerent, Alfonso Novo, ha assistit a la trobada en el qual participen entitats i usuaris habituals En la...