Data
05 de May de 2025

La connexió Palmaret-Alameda de Metrovalencia complix 30 anys en servici amb 187,6 milions de viatgers

Metrovalencia Alameda
  • El 5 de maig de 1995 es van obrir al públic les estacions de Palmaret, Machado, Benimaclet, Facultats i Alameda
  • Este tram subterrani es va sumar a l’obert en 1988 entre Empalme i Sant Isidre i va suposar un gran pas en l’expansió del metro per València i la seua àrea metropolitana

La connexió Palmaret-Alameda de la Línia 3 de Metrovalencia complix el seu 30 aniversari, després de la seua obertura el 5 de maig de 1995. Este tram de prop de tres quilòmetres es va posar en servici amb les estacions de Palmaret, Machado, Benimaclet, Facultats i Alameda, constituint la penetració subterrània de la Línia 3, amb origen a Rafelbunyol i que circula per diferents municipis de la comarca de l’Horta Nord.

La primera d’estes estacions, Palmaret, situada en el terme municipal d’Alboraia, es va dissenyar fa dos dècades en superfície, en substitució de la ja existent del trenet, posteriorment al desembre de 2010 es va construir en subterrani juntament amb la d’Alboraia Peris Aragó. Les altres quatre, Machado, Benimaclet, Facultats i Alameda van ser ja construïdes soterrades.

Amb la posada en marxa d’este tram, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va començar a incorporar al servici les unitats de la sèrie 3900.

Viatgers per estacions

Les cinc estacions, en estes tres dècades, han registrat més de 187,6 milions de desplaçaments, sent la de Facultats-Manuel Broseta, amb 61 milions d’usuaris, la que més moviments ha registrat. Actualment per estes instal·lacions circulen les Línies 3 i 9.

La segona de les estacions més transitada ha sigut la de Benimaclet, amb 59,3 milions d’usuaris en una instal·lació en la qual la intermodalitat entre metro i tramvia la convertix en un punt clau de la xarxa, ja que connecta les Línies 3 i 9 de metro amb la 4 i 6 del tramvia.

La tercera estació respecte al nombre de viatgers acumulats és Alameda, amb 29,5 milions i per la qual actualment circulen les Línies 3, 5, 7 i 9.

Obra de l’arquitecte valencià Santiago Calatrava destaca pel seu impactant disseny, l’ús del trencadís, la seua altura i lluminositat. La seua coberta queda a la mateixa altura del sòl del llit, la qual cosa permet el trànsit de persones sense interrompre la continuïtat del jardí del Túria, mentres que les andanes estan situades a 10,5 metres per davall de la superfície.

La quarta estació és Machado, amb 19,5 milions de clients, per la qual passen les Línies 3 i 9.

La quinta estació és Alboraia-Palmaret, amb 18,3 milions de viatgers, per la qual circulen també els trens de les Línies 3 i 9 de Metrovalencia.

Ampliació de Metrovalencia

A l’octubre de 1988 s’havia obert el primer tram subterrani de la xarxa entre les estacions d’Empalme i Sant Isidre que, a través d’un recorregut de set quilòmetres, unia les línies de Llíria i Bétera, situades al nord de la ciutat, amb la línia de Villanueva de Castellón.

Després de l’ampliació de 1995 entre Palmaret i Alameda, la Generalitat va continuar amb el pla d’ampliació de la xarxa de Metrovalencia i al setembre de 1998 es va completar la prolongació de la Línia 3 des de l’estació d’Alameda fins a la de Avinguda del Cid, amb les estacions intermèdies de Colón, Xàtiva i Àngel Guimerà. En 1999, el metro arribava fins a Mislata, amb tres noves estacions: Nou d’Octubre, Mislata i Mislata-Almassil.

A l’abril de 2003 es va posar en servici el primer tram de la Línia 5, que proporcionaria en el futur un enllaç entre la façana marítima de València (Balcó a la Mar) i l’Aeroport de Manises. Este primer tram comptava amb tres noves estacions: Aragó, Amistat i Ayora.

En 2007 es van obrir les estacions de Marítim i es va completar la connexió amb l’aeroport amb sis noves estacions: Faitanar, Quart de Poblet, Salt de l´Aigua, Manises, Roses i Aeroport. Anteriorment s’havien posat en servici en 2004 l’estació de Torrent Avinguda i en 2005 Bailèn.

Paral·lelament, la xarxa tramviària de Metrovalencia ha crescut des de la seua posada en marxa en 1994, amb la Línia 4, fins a l’obertura de la Línia 10 en 2022 i anteriorment en 2007 les Línies 6 i 8.

Notícies relacionades

29 - 04 - 2025

Carlos Mazón avança que el 100 % de la xarxa de Metrovalencia està operativa i el TRAM d’Alacant circula amb normalitat

Assenyala que més de 90.000 passatgers han utilitzat al llarg del dia de hui els servicis de Metrovalencia i TRAM...
22 - 04 - 2025

Carlos Mazón: “Invertim més de 125 milions d’euros en Metrovalencia per a poder recuperar tota la xarxa afectada abans de l’estiu”

Destaca que actualment “el servici de metro i tramvia circula per 127 de les seues 147 estacions, baixadors i parades...
18 - 04 - 2025

FGV rehabilita i condiciona les zones de l’estació de Picanya de Metrovalencia danyades per les inundacions

Els efectes de l'aigua han afectat especialment canalitzacions, estructures i l'interior de l'espai condicionat com a quart tècnic Estos treballs...