El dilluns dia 1 s’inicien les obres en l’eixida del col·legi Lluís Vives que obligaran a bloquejar durant tres setmanes els dispositius existents
En els pròxims anys està previst renovar 48 escales mecàniques i 17 ascensors en diferents estacions de la xarxa
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) reprén el dilluns 1 d’abril els treballs de manteniment de les escales mecàniques de Metrovalencia, que van ser suspesos durant les Falles per a no interferir en el normal accés i eixida al subterrani.
En esta ocasió, i després que ja es realitzaren les obres de les escales mecàniques en l’estació de Xàtiva que donen al carrer Ribera i les que permeten l’accés a l’andana més inferior, s’escometran les actuacions en els dos dispositius automàtics de la mateixa estació però en l’eixida al carrer del col·legi Lluís Vives.
Estos treballs, de cicle llarg, suposen la substitució de nombrosos components (cadena d’escalons, cadena principal, cadena de passamans, passamans, corbes de corrons, corrons d’escalons, tracció i guiat de passamans, comprovació i reparació de carrils, alineat, ajust i fixacions d’estos, comprovació i reparació del conjunt motor, embolics de motor, oli de motor, zapatas de fre motor i comprovació i reparació de les estructures portants i de tancament de les escales), el que permetrà un augment de la vida útil de l’escala.
Per a dur a terme estos treballs en condicions, es bloquejarà l’accés a les escales mecàniques durant aproximadament tres setmanes, quedant totalment operativa l’escala de vianants per a abaixar al nivell inferior.
A continuació, durant els mesos de juny, juliol i agost, s’emprendran els treballs de manteniment dels ascensors de Xàtiva i de quatre escales mecàniques de la mateixa estació en el seu vestíbul principal (eixida Renfe) i altres quatre de Colón.
FGV va iniciar a finals de 2018 un pla de millora de les condicions tècniques d’ascensors i escales mecàniques de les estacions de Metrovalencia. L’objectiu d’estos treballs és renovar aquells equips més obsolets o que patixen major desgast i garantir unes millors condicions de funcionament, disponibilitat i fiabilitat.
Estes actuacions estan incloses en el contracte de manteniment i conservació d’estos equips que compta amb una dotació econòmica de 7.258.615 euros, IVA inclòs, i un termini de quatre anualitats amb possibilitat de pròrroga de dos anys més. Les actuacions previstes estan adaptades als paràmetres de seguretat establits per la norma UNE-EN-115-2.
Les intervencions de manteniment de cicle llarg suposen un rejoveniment dels equips, substitució de totes les peces sotmeses a desgast i envelliment, a fi de restablir les seues prestacions originals de fiabilitat i disponibilitat, amb menys cost i molèsties als usuaris.
Renovació d’ascensors
Com a part d’estos treballs també està prevista la substitució dels ascensors més obsolets. El contracte contempla una substitució programada dels equips hidràulics per equips elèctrics, amb reduccions de consum energètic superiors al 50% i d’agents contaminants, així com la millora de les prestacions, no sols en fiabilitat i disponibilitat, sinó en rapidesa i servici.
El nombre d’ascensors en què està previst intervindre en este període de sis anys és de 17. L’execució d’estos treballs es va a desenrotllar en terminis d’entre 15 i 20 dies, per estació, realitzant la substitució simultanieja de tots els ascensors d’una mateixa estació, a fi d’acurtar els temps en què eixa estació deixara de ser accessible. Els nous equips vénen dotats dels últims elements per a garantir millors condicions d’accessibilitat i seguretat.
La millora de les condicions d’accessibilitat dels ascensors és un dels objectius que ha establit FGV per a respondre a les demandes plantejades per part d’associacions i persones amb discapacitats o mobilitat reduïda, que han traslladat a l’empresa pública la necessitat d’instal·lar, entre altres mesures, equips de comandaments a distància en els ascensors, que permeten accedir a l’ascensor, sense necessitat d’ajuda.
En este sentit, el nou contracte de manteniment permet anar incorporant gradualment millores en els ascensors, com a senyalització braille, informació sonora, barreres de detecció o substitució d’enllumenats per led, entre altres.
Al mateix temps FGV està estudiant la forma d’incrementar l’accessibilitat en les seues estacions, amb diferents alternatives, plantejant-se la possibilitat en les més transitades de duplicar ascensors, instal·lant doble cabina en els buits dels mateixos.
Altres millores
Totes les actuacions en ascensors i escales mecàniques contemplen incorporar el sistema MAX de Thyssenkrupp Elevadors, el primer sistema de manteniment predictivo, a temps real, en la indústria dels ascensors, que per primera vegada es va a incorporar també a escales mecàniques, la qual cosa suposa una innovació a nivell mundial.
El mateix contracte de manteniment contempla també millores i modificacions substancials respecte de la cobertura del servici prestat d’equips d’ascensors i escales mecàniques, atenent al compliment de les actuals normatives d’accessibilitat i la millora de les instal·lacions.
A més, el nou contracte establix la millora contínua en els nivells de disponibilitat i fiabilitat dels equips, que en l’actualitat es troben en valors del 98,5 % per al conjunt d’equips, i del 99,23 % en la disponibilitat individual dels ascensors.