Data
23 de March de 2022

Metrovalencia va recollir més de 5.400 objectes perduts en 2021

Objetos perdidos
  • Les persones usuàries perden una mitjana de 15 articles dia, sobretot DNI, carteres, claus, motxilles, carnets diversos, ulleres, mòbils i paraigües
  • El protocol d’actuació establit aconsegueix que els amos recuperen el 31,6% dels seus estris, que és immediat si es tracta d’objectes de valor

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va recollir durant l’any passat un total de 5.445 objectes perduts pels les persones usuàries de Metrovalencia. Aquestes dades suposen que s’obliden 15 objectes de mitjana al dia i 453 per mes, que són guardats com a mínim un mes en les estacions on es custodien i un mes més en les instal·lacions de València Sud. Transcorregut aquest període de temps, i si els seus amos no ho han reclamat, s’entreguen a la Policia Local de València.

Els objectes que més apareixen en els metros i tramvies de València i la seua àrea metropolitana són, per ordre numèric, DNI, carteres, claus, motxilles, carnets diversos (passaports, permís de conduir, targeta sanitària…), ulleres, mòbils i paraigües.

Però aquests articles no es troben de manera homogènia durant l’any, sinó que existeixen èpoques propícies per a perdre determinats objectes. D’aquesta manera, al desembre i gener, el personal d’FGV troba més targetes bancàries per les compres de Nadal; al setembre, per les Falles -que l’any passat es van celebrar aqueix mes i no al març-, qualsevol tipus d’objectes; al maig, amb l’arribada del bon temps, les ulleres de sol apareixen en els seients buits, i, a l’octubre, quan el mal temps fa la seua aparició, els paraigües, bufandes i guants han de ser retirats assíduament.

Quant als mesos que més objectes es perden, novembre amb 900 encapçala un llistat al qual setembre, amb 898, i desembre, amb 890 li secunden en els tres primers llocs. Els segueixen octubre, amb 729; març, amb 692; juliol, amb 677; maig, amb 658; juny, amb 635; gener, amb 573; abril, amb 564; febrer, amb 473; i agost, amb 365.

Gràcies als protocols establits per FGV per a la gestió i custòdia d’objectes perduts, la recuperació d’un objecte per part del seu amo durant el període que està registrat en FGV es xifra en un 31,6%, la qual cosa en 2021 ha suposat 1.721 objectes. El percentatge restant és entregat a la Policia Local de València o traslladat a un punt verd o de reciclatge, si es tracta d’objectes en evident estat de desgast o deterioració.

Quant al temps que es tarda a recuperar un article, varia si existeix algun element identificatiu o el client el reclama; si és així, especialment quan es tracta d’un objecte de valor, se sol retirar fins i tot la mateixa jornada de la seua pèrdua.

Procediment a seguir

Les estacions amb Espai del Client (Colón i Xàtiva), els Centres d’Atenció del Client de Benimaclet i Aeroport, i els Punt del Client (Àngel Guimerà, Empalme i Mislata) són els punts de lliurament i de recollida per part dels usuaris en una primera fase, abans de ser traslladats a la seu central de València Sud.

Transcorregut un mes, els objectes són recollits i portats a una dependència de València Sud per a intentar localitzar a l’amo, donar de baixa per al seu reciclatge segons el seu estat o bé entregar-los a l’Oficina d’Objectes Perduts de València transcorregut un altre mes. Es distingeixen els objectes de valor per a donar-los un tracte especial en la cadena de custòdia, acompanyant fotografies i utilització de caixa forta.

Els documents oficials (DNI, passaports, etcètera), són entregats a la policia en la major brevetat per a intentar localitzar al seu propietari. Les targetes bancàries són destruïdes a fi de no ser manipulades, evitant riscos innecessaris. La resta d’objectes que permeten localitzar al seu propietari, es realitzen seguiments i xicotetes investigacions per part del personal d’Atenció al Client per a aconseguir entregar-los.

Quant als diners en metàl·lic recollit de carteres, bosses o moneders que no ha sigut recuperats pels seus amos, FGV els entrega a entitats benèfiques per a ajudar a sufragar les seues despeses.

Objectes sorprenents

A més de la pèrdua d’objectes habituals, com els citats anteriorment, crida l’atenció una sèrie d’articles que costa creure que els usuaris s’obliden, com a bicicletes, crosses, maletes, dosis d’insulina, carros de bebé, barrets, gorres, txapelas, càmeres de fotos, disfresses, uniformes de tota mena, botes de seguretat, receptes, medicaments i informes mèdics.

També sorprén que s’obliden dècims de loteria, denúncies de la Guàrdia de Civil i del Jutjat, justificant d’apostes esportives, bitllets de loteries, travesses, llibres electrònics i de paper, gàbies buides d’ocells, i fins a audiòfons.

Notícies relacionades

04 - 10 - 2024

FGV facilita l’accés a les activitats programades a València i Alacant amb motiu de la celebració del 9 d’Octubre

Metrovalencia i TRAM d’Alacant permeten accedir en transport públic a les propostes festives organitzades per la Generalitat La programació d'actes...
28 - 09 - 2024

Metrovalencia oferix servicis especials de tramvia a Fira València del 30 de setembre al 3 d’octubre

De dilluns a dijous se celebren Fira Hàbitat València, Textilhogar, Espai Cuina, Iblerflora i Eurobrico La freqüència de pas en...
25 - 09 - 2024

Infraestructures presenta a informació pública l’estudi informatiu de la Línia 11 de Metrovalencia

Esta nova línia forma part del Pla d'Ampliació de la xarxa de metro i tramvia de València i la seua...