Data
09 de April de 2023

Metrovalencia va recollir més de 9.000 objectes perduts en 2022

  • Les persones usuàries perden una mitjana de 25 articles al dia, sobretot DNI, carteres, claus, motxilles, carnets, mòbils, ulleres, i paraigües
  • El protocol d’actuació establit aconsegueix que els propietaris recuperen el 28,1% dels seus estris, que és immediat si es tracta d’objectes de valor

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va recollir durant l’any passat un total de 9.047 objectes perduts pels usuaris de Metrovalencia. Aquestes dades suposen que s’obliden 25 objectes de mitjana al dia i 753 per mes, que són guardats com a mínim un mes en les estacions on es custodien i un altre més en les instal·lacions de València Sud. Transcorregut aquest període de temps, i si els seus amos no ho han reclamat, s’entreguen a la Policia Local de València.

Els objectes que més apareixen en els metros i tramvies de València i la seua àrea metropolitana són, per ordre numèric, DNI, carteres, claus, motxilles, carnets diversos (passaports, permís de conduir, targeta sanitària…), mòbils, ulleres, i paraigües.

Però aquests articles no es troben de manera homogènia durant l’any, sinó que existeixen èpoques propícies per a perdre determinats objectes. D’aquesta manera, al desembre i gener, el personal d’FGV troba més targetes bancàries per les compres de Nadal; al març, per les Falles, qualsevol tipus d’objectes; al maig, amb l’arribada del bon temps, les ulleres de sol apareixen en els seients buits, i, a l’octubre, quan el mal temps fa la seua aparició, els paraigües, bufandes i guants han de ser retirats assíduament.

Quant als mesos que més objectes es perden, setembre amb 1.714 encapçala un llistat al qual juny, amb 1.350, i octubre, amb 1.326 li secunden en els tres primers llocs. Els segueixen maig, amb 1.300; març, amb 1.288; juliol, amb 1.285; novembre, amb 982; abril, amb 982; desembre, amb 919; febrer, amb 916; gener, amb 846; i agost, amb 628.

Gràcies als protocols establits per FGV per a la gestió i custòdia d’objectes perduts, la recuperació d’un objecte per part del seu amo durant el període que està registrat en FGV es xifra en un 28,1%, la qual cosa en 2022 ha suposat 2.549 objectes. El percentatge restant és entregat a la Policia Local de València o traslladat a un punt verd o de reciclatge, si es tracta d’objectes en evident estat de desgast o deterioració.

Quant al temps que es tarda a recuperar un article, varia si existeix algun element identificatiu o el client el reclama; si és així, especialment quan es tracta d’un objecte de valor, se sol retirar fins i tot la mateixa jornada de la seua pèrdua.

Objectes sorprenents

A més de la pèrdua d’objectes habituals, com els citats anteriorment, crida l’atenció una sèrie d’articles que costa creure que els usuaris s’obliden, com a bicicletes, crosses, maletes, dosis d’insulina, carros de bebé, barrets,ombrel·les, gorres, càmeres de fotos, disfresses, uniformes de tota mena, botes de seguretat, receptes, medicaments i informes mèdics.

També sorprén que s’obliden dècims de loteria, denúncies de la Guàrdia de Civil i del Jutjat, justificant d’apostes esportives, bitllets de loteries, travesses, llibres electrònics i de paper, cascos de motos, discos de vinils i fins a sabates, aspiradores i bastons de cecs.

Procediment a seguir

Les estacions amb Espai del Client (Colón, Xàtiva i Alacant), el Centre d’Atenció del Client de Benimaclet, i els Punt del Client (Àngel Guimerà, Entroncament i Mislata) són els punts de lliurament i de recollida per part dels usuaris en una primera fase, abans de ser traslladats a la seu central de València Sud.

Transcorregut un mes, els objectes són recollits i portats a una dependència de València Sud per a intentar localitzar al propietari, donar de baixa per al seu reciclatge segons el seu estat o bé entregar-los a l’Oficina d’Objectes Perduts de València transcorregut un altre mes. Es distingeixen els objectes de valor per a donar-los un tracte especial en la cadena de custòdia, acompanyant fotografies i utilització de caixa forta.

Els documents oficials (DNI, passaports, etcètera), són entregats a la policia en la major brevetat per a intentar localitzar al seu propietari. Les targetes bancàries són destruïdes a fi de no ser manipulades, evitant riscos innecessaris. La resta d’objectes que permeten localitzar al seu propietari, es realitzen seguiments i xicotetes investigacions per part del personal d’Atenció al Client per a aconseguir entregar-los.

Quant als diners en metàl·lic recollit de carteres, bosses o moneders que no ha sigut recuperats pels seus amos, FGV els entrega a entitats benèfiques per a ajudar a sufragar les seues despeses.

Notícies relacionades

18 - 03 - 2024

Els metros i tramvies de Metrovalencia recorreran en els principals dies de Falles 700.000 km, l’equivalent a 17,3 vegades la volta al món

FGV posa en circulació 2.358 servicis especials i 9.517 ordinaris els dies 15, 16, 17, 18, 19 i matinada del...
01 - 01 - 2024

Metrovalencia àmplia el servici amb motiu del partit de Lliga entre València CF i Vila-real CF

El dispositiu previst incorpora circulacions addicionals després de la finalització de la trobada que comença a les 21.30 hores a...
29 - 12 - 2023

FGV amplia el servici nocturn de Metrovalencia durant Nit de Cap d’Any fins al matí de l’1 de gener

Les circulacions addicionals permeten mantindre el pas de trens i tramvies des de la nit del 31 de desembre fins...