Data
18 de April de 2016

L’estació d’Altea de FGV albergarà un espai expositiu dedicat al Trenet de la Marina

L’empresa condicionarà com a espai museogràfic l’antic depòsit de locomotores 

Junt amb fotografies, documents i elements originals s’exposaran vehicles antics del patrimoni de FGV com el Cotxe Saló VAY del “Xitxarra”

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha iniciat els estudis previs per a la creació d’un espai museogràfic en l’antic depòsit de locomotores de l’estació d’Altea, dedicat a la Història del Trenet de la Marina.
 
FGV ha valorat com a lloc més idoni per a albergar este espai expositiu el conjunt de les instal·lacions de l’estació d’Altea pel seu estat de conservació, per la qual cosa no cal realitzar una gran inversió per al seu condicionament, i la seua ubicació en un punt intermedi en el recorregut del Trenet de la Marina.

L’estació es compon d’un conjunt d’infraestructures ferroviàries posades en servici a finals de 1914 amb motiu de la inauguració del primer tram Alicante-Altea. Les instal·lacions estan incloses en el Catàleg de Béns i Espais Protegits, amb la categoria de Bé de Rellevància Local, al ser elements que han de ser conservats en la seua integritat pel seu caràcter monumental, raons històriques i artístiques.

Contingut del projecte

El contingut museològic sobre el qual s’està treballant part de la història de la línia Alicante-Dénia, però sense oblidar que formava part d’un ambiciós projecte que, davall el concepte de la transversalitat, configurava la coneguda “Línia del Mediterrani” que actuava com una xarxa comarcal de via estreta, podent enllaçar amb Carcaixent o, baixant a Gandia, dirigir-se cap a Alcoi, parar en Mur i, amb el “Xitxarra”, arribar fins a Cieza.

El discurs expositiu comptarà esta història, fonamentalment, a través dels seus projectes originals, artífexs, protagonistes, fotografies i material ferroviari. En este sentit es proposa per a això la museïtzació de la grua manual EIXA de 1911, el vagó de mercaderies del Ferrocarril de Carcaixent a Dénia i el Cotxe Saló VAY del “Xitxarra”. Totes elles peces úniques pertanyents a la Col·lecció de Vehicles Històrics de FGV que, per la seua naturalesa i característiques, són símbols indiscutibles de la gran xarxa de ferrocarrils de via estreta, sense les que no es podria explicar la verdadera essència de l’actual “Trenet de la Marina”.

Els estudis museològics i museogràfics inclouran la possibilitat d’adequar en fases futures l’adequació d’altres emblemàtics espais de la pròpia estació, com el cotxeràs o l’edifici de viatgers.
 
Es té previst que el procés de condicionament s’inicie enguany i es prolongue al llarg de 2017, sumant-se a les actuacions específiques desenrotllades per FGV per a la difusió del patrimoni històric ferroviari, i potenciar la seua rendibilitat cultural i social.

100 anys de ferrocarril entre  Alacant i Dénia

La línia Alicante-Dénia va complir 100 anys en 2015. A principis del segle XX es van construir 2,5 quilòmetres de túnels, 7 viaductes, 17 ponts metàl·lics de més de 8 metres, 38 passos inferiors o superiors, 25 per cent amb un del traçat en corbes de ràdio inferior a 500 metres, 35 quilòmetres del traçat en terraplé i 40 quilòmetres en trinxeres, de via única en la seua totalitat.

Des de la seua inauguració, la línia va representar una notable millora de les comunicacions per a la comarca de la Marina, així com una important contribució a la potenciació del port de Dénia. En els primers anys transportava fins a Alacant i el seu port les més variades mercaderies de la Marina. Poblacions intermèdies, com Altea, Benidorm o Calp van veure facilitat el transport de mercaderies i viatgers, molt especialment, a partir del creixement demogràfic que es va experimentar amb l’arribada del turisme a algunes poblacions de la comarca, entre les que destaca Benidorm. A pesar de l’auge del transport per carretera a partir de la millora econòmica dels anys 50, el ferrocarril complix una funció social molt important com a mitjà de transport de viatgers.

En l’actualitat la connexió Alicante-Denia forma part de la xarxa del TRAM d’Alacant que combina un sistema de tren-TRAM, tramvia i tren dièsel, amb 5 línies en servici, distribuïdes al llarg de més de 100 quilòmetres, amb 69 estacions i que arriba a 13 municipis. 

Notícies relacionades

01 - 01 - 2024

Metrovalencia àmplia el servici amb motiu del partit de Lliga entre València CF i Vila-real CF

El dispositiu previst incorpora circulacions addicionals després de la finalització de la trobada que comença a les 21.30 hores a...
29 - 12 - 2023

FGV amplia el servici nocturn de Metrovalencia durant Nit de Cap d’Any fins al matí de l’1 de gener

Les circulacions addicionals permeten mantindre el pas de trens i tramvies des de la nit del 31 de desembre fins...
06 - 12 - 2023

La Casa de la Cultura de Rafelbunyol acull l’exposició “Les dones d’FGV. 35 anys camí de la igualtat”

La mostra romandrà oberta al públic fins al pròxim 17 de desembre i forma part dels actes programats amb motiu...