Data
05 de August de 2023

FGV licita la construcció de dos nous ascensors en l’estació de Colón de Metrovalencia

  • La instal·lació passarà de dues a quatre elevadors i els trams inferiors de les escales automàtiques es recularan per a alliberar més espai en l’andana central
  • El pressupost inicial és de 4.369.002 euros, IVA inclòs, els treballs seran finançats per la Unió Europea i s’emprarà la metodologia BIM

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha licitat la redacció del projecte i l’execució de les obres necessàries per a duplicar els ascensors que realitzen el recorregut carrer-vestíbul i vestíbul-andana de l’estació de Colón de Metrovalencia, així com per a substituir els trams inferiors de les quatre escales mecàniques que desembarquen en l’andana central.

El pressupost inicial és de 4.369.002 euros, IVA inclòs, el termini és de dos mesos per a la redacció del projecte i cinc mesos per a l’execució d’aquest, i els treballs seran finançats per la Unió Europea.

Tota l’actuació es realitzarà amb el suport en tècniques de la metodologia BIM (Building Information Modelling), especialment pel que fa a la detecció d’interferències i a garantir l’ús de l’estació per part de les persones usuàries en totes les fases de l’execució.

L’estació de metro de Colón, inaugurada en 1998, realitza la funció de bescanviador entre les línies 3, 5, 7 i 9 de Metrovalencia, la qual cosa propícia que existisca una gran afluència de passatgers. De fet, és la segona estació de volum de trànsit de les 146 estacions, parades i baixadors de la xarxa d’FGV a la província de València, amb 3.857.287 passatgers i passatgeres en 2022.

Aquesta circumstància, unit al fet que només es disposen de dos ascensors per a la baixada i pujada de viatgers de les quatre línies i a la localització cèntrica en la qual es troba, fa de l’acumulació de clients en l’andana central un dels punts crítics per a l’operativitat de l’estació, especialment en dates assenyalades, com a Falles, que generen gran capacitat d’atracció de persones al centre urbà.

En existir un únic ascensor per a salvar cadascun dels desnivells (un per al trajecte carrer-vestíbul i un altre per al vestíbul-andana) només és possible realitzar un moviment alhora per a realitzar cada recorregut, la qual cosa penalitza la capacitat d’ús dels mateixos i genera un problema d’accessibilitat per a Persones de Mobilitat Reduïda (PMR) en les ocasions en les quals algun d’ells pateix una avaria.

Per això, es construiran un altre ascensor en cadascun dels nivells de l’estació, amb el que les persones usuàries posaran disposar de dos ascensors entre el carrer i el vestíbul i altres dos entre el vestíbul i l’andana, per la qual cosa es duplica el nombre d’elevadors, en passar de dos a quatre, tots ells accessibles per a PMR.

Escales mecàniques

En el mateix projecte, però en fases diferents, s’ha plantejat modificar els trams inferiors de les quatre escales mecàniques que descendeixen a l’andana central, reculant-les perquè desembarquen als usuaris i usuàries més prop de les eixides d’emergència, en els extrems de l’andana, de manera que permeten un major aprofitament de la superfície d’aquest, ja que en l’actualitat, els viatgers i viatgeres es concentra en la zona central.

Hui dia, per a l’accés a l’andana des del nivell vestíbul existeixen dues zones d’escales mecàniques diferenciades i separades uns 30 metres entre si. Les dues línies d’escales de la zona esquerra (línia de validació d’accés) s’empren en sentit baixada, mentre que les de la dreta (al costat de la línia de validació d’eixida) s’utilitzen per a la pujada.

Cada línia està dividida en dos trams d’escales mecàniques units per un replanell semicircular que permet el gir i el canvi entre ells. Per tant, a la planta de l’andana s’accedeix únicament mitjançant les escales mecàniques o l’ascensor central. En tots dos extrems es localitzen les escales d’emergència (per als vianants) per a poder evacuar l’estació en cas de necessitat.

Notícies relacionades

24 - 05 - 2024

Els usuaris del tramvia de València valoren amb un notable, 8,02 punts sobre 10, el servici que presta este mitjà de transport

La puntuació positiva, sumant “Molt bé”, “Bastant bé” i Bé”, aconseguix el 92% La Línia 10 obté 8,78 punts, les...
28 - 04 - 2024

Metrovalencia va atendre l’any passat més de 128.000 usuaris a través del telèfon gratuït i els intèrfons d’estacions i parades

Els viatgers poden sol·licitar informació i buidar dubtes en el 900 46 10 46 o en els 350 dispositius instal·lats...
25 - 04 - 2024

Metrovalencia modifica el diumenge el seu servici de tramvia amb motiu de la ‘Volta Ciclista a Espanya Femenina’ i la ‘15K València Oberta a la Mar’

El dia 28 s'interrompen les circulacions en les línies 4, 6, 8 des de les 8.50 fins a les 10.20...