El Taller d’Història Ferroviària de FGV acull més de 70 trens i tramvies històrics dels segles XIX i XX, 14 d’ells restaurats
Les reserves es poden realitzar en la web www.fgv.es i també a través d’un enllaç en www.metrovalencia.es
El Taller d’Història Ferroviària de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha complit este mes un any de visites guiades als antics tallers de Torrent, instal·lacions que acullen més de 70 trens i tramvies històrics, 14 d’ells restaurats, dels segles XIX i XX.
Les visites a les instal·lacions, en procés de rehabilitació, van començar el 13 de juliol de 2017 i han conclòs el passat dia 5 per a afrontar l’habitual parèntesi estival i tornar al setembre amb noves experiències.
En el dit temps, més de 1.200 persones, en concret 1.226, han pogut disfrutar distribuïts en 50 passes l’abundant i important patrimoni ferroviari de l’empresa pública valenciana.
Les visites inscrites a títol individual o pertanyents a institucions o col·lectius sense ànim de lucre, com Museu Basc del Ferrocarril, Fundació de Ferrocarrils Espanyols, Federació Valenciana d’Amics del Ferrocarril, Associacions d’Amics de l’EMT (Madrid i València), Agrupació Ciclistes de Torrent, Associacions d’Amics del Ferrocarril (Torrellano, València, Godella, Alboraya, Riba-roja, La Granja, etcètera) Museu d’Història de València, Museu d’Etnología de Torrent o els alumnes del Curs de Museologia de la Universitat de València.
Els trens i tramvies que s’exposen formen part de la història ferroviària de la Comunitat Valenciana. Entre les peces accessibles al públic destaquen el tramvia de cavalls del segle XIX, l’últim que va circular en València abans del tancament del servici en els anys 70 del passat segle, trens com “Els portuguesos”, el cotxe saló Break o una UTA dels anys 80.
A partir d’abril, les visites guiades van incorporar importants novetats. Una d’elles ha sigut la inclusió del remolc 323 de passatgers, en el que es pot descansar en els seus seients abatibles i recordar els temps en què es viatjava amb tren amb les vendetes i portes obertes.
Una altra sensació nova a experimentar és la possibilitat de conéixer els característics balconets d’un cotxe de la sèrie 50, en concret el 53, lloc en circulació en la dècada de 1920 amb el pas del vapor a l’electrificació del Trenet. També és ara visitable el tramvia 407, pertanyent a l’última sèrie que va circular pels carrers de València en 1970.
A més, la intervenció a destacar enguany és la realitzada sobre una de les primeres unitats adquirides per FGV en els anys 80, la Unitat de Tren Articulada (UTA) 3.702, amb la seua estètica original, blanca i groga, els seients d’escai, les característiques cortinetes de les finestretes i la seua cabina de conducció, on el personal de FGV ensenya el maneig del quadro de comandaments.
Els vehicles, fil conductor de la història
Els propis vehicles s’erigixen en el fil conductor de la història que es vol comptar. En l’interior de cada un d’ells, el visitant es troba amb panells informatius, fotografies d’època, documents, plans, projectes i peces ferroviàries originals que ajuden a conéixer i acostar-se al món ferroviari.
Un exemple d’això són les vitrinas dedicades als senyals, en les que banderins, xiulets, cornetí, fanals, llanternes, petards de via i fins a l’antiga campana que penjava en l’estació de Bétera es poden apreciar amb explicacions de la seua utilització a finals del segle XIX, podent-se comparar amb l’actual Codi de Circulació.
Un altre de nou espai és el cridat “Les lletres també viatgen amb tren”, en què amb xicotetes pinzellades es deixa patent la relació entre les arts i el ferrocarril. Amb cites de Blasco Ibáñez, Azorín, P. Highsmit, Celaya, P. Hawkins, Cortázar, Cernuda, Dulce Chacón, Gloria Fuertes, Virginia Woolf o Manuel Vicent, el visitant és invitat a iniciar un viatge únic, que li transporta des de les fumejants locomotores a vapor i viatgers del segle XIX a les modernes unitats del present.
Una última novetat relaciona els viatgers amb el tràfic de mercaderies, amb la creació d’un “racó especial”, evocat amb una antiga bàscula en què es pesaven els productes transportats. Actualment, les línies de FGV són únicament de viatgers, però fins mitjan de la dècada de 1960 el Trenet va ser un important mig per al transport de diversos productes, com els agrícoles i els manufacturats, de distintes comarques valencianes. Mercaderies, per cert, que encara es podien veure de forma esporàdica fins a 1972, fins i tot els anys huitanta quant al correu es referix.
Tallers de Torrent
Els tallers i cotxeres de Torrent van ser projectats per l’enginyer Santiago Castro Cardús i llocs en servici per la Companyia de Tramvies i Ferrocarrils de València l’any 1963 i s’empraven per a realitzar el manteniment del material mòbil que la mencionada empresa utilitzava en la línia que unia València amb Villanueva de Castellón, que hui és part de la línia 1 de FGV.
Al posar-se en marxa l’actual seu de FGV en València Sud, que comprén tallers i cotxeres, les instal·lacions de Torrent van passar en 1992 a convertir-se en auxiliars de tallers i magatzem.
Actualment, este complex de naus industrials, junt amb la seua platja de vies, servix també de depòsit de la col·lecció de Material Històric de FGV.
Programa de visites guiades
La web de FGV, www.fgv.es, ha incorporat un espai denominat “Taller´d’Història Ferroviària” en què es facilita informació i accés al formulari d’inscripció de les visites gratuïtes.
La informació de la web de FGV, a la que també es pot accedir a través d’un enllaç des del lloc de Metrovalencia, www.metrovalencia.es, oferix una explicació sobre la visita, una galeria fotogràfica dels antics tallers, la localització dels mateixos i el calendari de visites, encara sense determinar per a l’últim quadrimestre de l’any en curs.
En l’esmentat espai també es pot consultar l’horari de la visita, les condicions d’edat, nombre de persones i l’acceptació de les normes de prevenció que s’han d’omplir per a disfrutar de la visita.