30 anys de tramvia

El tramvia de València complix trenta anys de servici com a part de la xarxa de Metrovalencia. El 21 de maig de 1994, amb l'obertura de la qual hui dia és part de la Línia 4 del tramvia, es va...
Continuar llegint
Data
21 de May de 2024

30 anys de tramvia

El tramvia de València complix trenta anys de servici com a part de la xarxa de Metrovalencia.

El 21 de maig de 1994, amb l’obertura de la qual hui dia és part de la Línia 4 del tramvia, es va recuperar per part de la Generalitat Valenciana un sistema de transport públic que des de finals del segle XIX fins a 1970, havia vertebrat la ciutat i articulat la seua vida quotidiana.

La primera línia del tramvia va comptar en la seua inauguració amb 21 parades i 9’8 quilòmetres.

30 anys de tramvia - Metrovalencia

Amb la recuperació d’este mitjà de transport, València es convertia en la primera ciutat espanyola a recuperar un sistema de tramvia, però modernitzat, una aposta que de seguida va tindre la seua continuació en altres ciutats capitals com, Barcelona, Sevilla o Bilbao.

En estes tres dècades el tramvia ha desplaçat a prop de 200 milions d’usuaris en el que són actualment les seues quatre línies en servici i integrades en la xarxa de Metrovalencia: Línia 4 (Mas del Rosari/Doctor Lluch), la Línia 6 (Tossal del Rei/Marítim), la Línia 8 (Marítim-/Neptú) i la Línia 10 (Alacant-Natzaret).

L’explotació actual suma 25 quilòmetres i 51 parades, repartides pels municipis de València (40), Burjassot (6) i Paterna (5), que els recorren 46 unitats de Siemens i Bombardier.

Quant al nombre de quilòmetres recorreguts en estos 30 anys per les diferents unitats de tramvia, el número total ascendix a 37 milions, la qual cosa equival a 925 voltes al món o 96,3 viatges des de la terra fins a la lluna.

Origen i evolució

L’origen de l’actual tramvia se situa en l’antic trenet, en servici fins a gener de 1990, i que incloïa la línia València al Grau i la connexió entre Pont de Fusta i Ademuz (hui Entroncament). El nou traçat del tramvia es va dissenyar amb l’objectiu d’oferir un transport integrat en un nou entorn urbà, sense barreres arquitectòniques, més segur, sostenible i no contaminant.

30 anys de tramvia - Metrovalencia

El 30 de setembre de 1991 van començar les obres del nou tramvia de València. En el procés constructiu es van instal·lar 23.782 metres lineals de via, per als quals es van emprar 2.853.848 quilograms de carril. Es van instal·lar 1.272 punts de llum i 1.550 semàfors.

30 anys de tramvia - Metrovalencia

La construcció del tramvia va permetre eliminar l’antic traçat del trenet, reurbanitzar les zones per les quals passava i eliminar nombrosos passos a nivell. Es tracta d’una obra d’urbanització sense precedents. El nou tramvia oferix més seguretat i es presenta com un mitjà de transport sostenible integrat en l’entorn urbà de la ciutat.

30 anys de tramvia - Metrovalencia

Després de la posada en servici el 21 de maig de 1994 de la primera línia del tramvia modern (hui Línia 4), el 3 de març de 1999 es va inaugurar la prolongació de la mateixa des de l’estació d’Empalme fins al Campus de Burjassot de la Universitat de València i la seu de la Televisió Valenciana (Canal 9 llavors, hui À Punt). Un total de 2.362 metres de línia tramviària s’incorporen a la xarxa. Al setembre d’eixe mateix any, s’obri al públic la prolongació fins al recinte de Fira València.

30 anys de tramvia - Metrovalencia

Eixe mateix any, amb l’obertura de l’estació d’Empalme es connecten la Línia 1 de metre (hui dia línies 1 i 2) i la Línia 4 de tramvia, al mateix temps que es facilita l’intercanvi amb els autobusos de l’EMT i MetroBús. Esta estació s’ha consolidat com un important eix intermodal de València i la seua àrea metropolitana.

El 23 de setembre de 2005 entra en servici el nou tram de prolongació de la Línia 4 del tramvia de Metrovalencia, entre la parada de la televisió autonòmica i Mas del Rosari. Este tram té una longitud total de 2.900 metres i compta amb cinc noves parades.

El 20 de desembre d’eixe mateix any, s’inaugura el nou tram de la Línia 4 en direcció a Lloma Llarga-Terramelar de 710 metres de longitud.

El 17 d’abril de 2007 s’obri al públic la prolongació de la Línia 5 de Metrovalencia fins al Port de València, a través d’un nou tram tramviari, que discorre des de la nova estació de Marítim-Serrería (hui Marítim) fins a la parada de Neptú, al costat del Port de València. La nova infraestructura, denominada en l’actualitat Línia 8, compta amb 1.200 metres de plataforma tramviària i un ramal de connexió amb la Línia 4 de Metrovalencia de 550 metres.

30 anys de tramvia - Metrovalencia

El 27 de setembre de 2007 entra en servici la nova Línia 6 que cobrix el trajecte entre les parades de Tossal del Rei i l’estació de Maritím-Serrería (hui Marítim), a través d’un recorregut de 9,2 quilòmetres. L’entrada en servici de la Línia 6 suposa l’obertura d’un nou tram tramviari de 2,4 quilòmetres que disposa de cinc parades.

30 anys de tramvia - Metrovalencia

Finalment, el 17 de maig de 2022 s’inaugura la Línia 10 (Alacant-Natzaret) que connecta el centre de la capital amb la Ciutat de la Justícia, la Ciutat de les Arts i les Ciències, Caixa Fòrum, el pavelló de la Font de Sant Lluís i el barri de Natzaret, a part de facilitar per primera vegada un transport públic d’alta capacitat amb barris com Russafa, Montolivet, Na Rovella, Quatre Carreres, Moreres i el propi Natzaret. La línia té una longitud de 5.035,55 metres (2.222,40 en subterrani i 2.813,15 metres en superfície) i 8 estacions (3 subterrànies i 5 en superfície).

30 anys de tramvia - Metrovalencia