Data
12 de February de 2019

Els usuaris de Metrovalencia han utilitzat més de 16 milions de targetes sense contacte des de la seua posada en funcionament en 2009

Amb estos suports s’han realitzat més de 600 milions de viatges en 10 anys  

FGV va invertir més de 22 milions d’euros en la implantació d’esta tecnologia en màquines d’autovenda i punts d’accés 

Els usuaris de Metrovalencia han utilitzat més de 16,3 milions de targetes Mobilis, des de la seua posada en funcionament l’1 de gener de 2009. Deu anys després d’este canvi tecnològic que va permetre substituir els tradicionals títols de paper i cartó, la targeta sense contacte està plenament integrada en la xarxa de transport autonòmica.

Estes targetes sense contacte que servixen de suport dels diferents títols de transport en vigor han sigut distribuïdes junt amb Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) per la hui Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, a través de l’actual Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV).
 
Este tipus de suport, en plàstic o cartó, funciona per proximitat, de manera que, acostant el títol al lector, s’obrin de manera immediata les portes d’accés a les estacions. En estos deu anys, els 16.3 milions de targetes sense contacte distribuïdes han permés acumular més de 600 milions de viatges. Del total de targetes més de 15,9 milions són anònimes i la resta, unes tres-centes mil, són personalitzades. 
 
Amb anterioritat a Metrovalencia, FGV va posar en funcionament en la línia del TRAM d’Alacant entre Porta del Mar i El Campello, l’1 d’abril de 2007, este sistema de targeta sense contacte que va servir per a substituir els bons tradicionals de la zona TAM.
 
La targeta sense contacte té el seu origen en el projecte de peatge A>punT, desenrotllat per la llavors denominada Entitat de Transport Metropolità (ETM), competències de la qual han sigut assumides per l’Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV). La seua introducció va constituir un notable avanç cap a la integració dels operadors de transport públic de viatgers de la Comunitat Valenciana.
 
Els títols que utilitzen esta tecnologia són els multiviatges utilitzats en el metro i tramvia: Tuin, bonometros, targetes d’abonament temporal i abonaments de transport. Per la seua banda l’ATMV incorpora els títols de coordinació vàlids en tots els operadors de l’àrea metropolitana de València entre els que destaquen l’Abonament Transport i els Bono Transbord de zones A i AB.
 
Pròximes millores
 
Recentment esta tecnologia s’està renovant al model de targeta Móbilis Plus que, entre altres avantatges, permet ser llegida i recarregada amb la majoria de telèfons mòbils que incorporen la tecnologia NFC millorant considerablement la comoditat i facilitats oferides pel sistema.
 
Amb la posada en marxa de l’ATMV i en coherència amb les propostes detallades del Pla Bàsic de Mobilitat, es continuarà avançant i treballant en la integració del sistema tarifari metropolità, amb l’objectiu de simplificar els desplaçaments dels usuaris, potenciar l’ús del transport públic i avançar en la imatge d’una xarxa de transport metropolitana.
 
Un dels grans reptes de l’àrea metropolitana és sens dubte que els diferents sistemes s’integren davall una sola targeta que permeta el seu ús en tots els transports, gestionada davall l’ATMV i basant-se en un sistema informàtic coordinat entre els diferents operadors de transport públic, existent i futurs, incloent-hi la possibilitat de pagament d’altres modes públics no col·lectius.
 
Procés d’implantació
 
En 2005, FGV va començar a tramitar els expedients per a la renovació de la infraestructura i els sistemes de la xarxa de Metrovalencia amb la preparació del plec de condicions tècniques del projecte denominat “A>PunT”, que va incloure la renovació de 237 màquines d’autovenda, 451 passos i canceladoras, 80 equips de consulta per a viatgers, 120 equips portàtils d’intervenció, 85 terminals de venda al públic (taquilles) i diverses aplicacions i equips informàtics.
 
El pressupost destinat, entre 2005 i 2009, va ascendir a 22,2 milions d’euros. D’esta quantitat, la infraestructura en si va sumar 21 milions; els sistemes d’informació 500.000 euros; els processos i la campanya promocionals 200.000 euros i l’estoc de suports els 500.000 euros restants.
 
Coincidint amb la seua posada en marxa FGV va posar en circulació 900.000 targetes de cartó i 81.000 suports de plàstic. 
 
A més, en paral·lel i de forma coordinada en aquell moment per l’eTM, es van actualitzar els sistemes de validació de la resta d’operadors de transport i es van posar en servei més de mil punts de venda addicionals en estancs, quioscos, i altres establiments autoritzats en tots els municipis de l’àrea metropolitana de València
 
Avantatges de la targeta Mobilis 
 
La implantació del sistema de targeta sense contacte té múltiples avantatges en la seua aplicació, en relació al major control per part de FGV de l’ús que el client fa de l’oferta de transport a la seua disposició que, en definitiva, permeten a l’operador aplicar mesures que faciliten l’ús del sistema i milloren l’oferta de títols de transports gràcies al processament de la informació que es pot arreplegar del sistema de peatge. 
 
Altres avantatges són la major velocitat de cancel·lació i per tant increment de la velocitat comercial, millor fiabilitat, menor deteriorament dels suports, i una disminució dels costos de manteniment de les màquines de peatge al no incorporar estes elements mecànics. 
 
Estos sistemes de peatge avançats permeten també aconseguir una gran millora en la qualitat del servei, ja que els nous títols possibiliten el seu recarrega a manera de targeta de dèbit, contribuint així a fer més atractiu l’ús del transport públic col·lectiu.
 
Estos suports només requerixen ser acostats al validador, que és capaç de llegir-la inclús sense traure-la de la cartera o el bossa de mà, amb la qual cosa s’elimina el risc d’embós que existix amb la resta de tipus de targeta. Basta situar-la a una distància d’aproximadament 5 centímetres de les canceladoras de l’autobús, metro o tramvia per a validar el viatge, i un so indica que la validació s’ha realitzat correctament.
 
Entre els múltiples avantatges que este nou sistema aporta als usuaris destaquen les relacionades amb la seua aplicació com a portamonedes electrònic a través de la targeta TuiN, que permet recarregar la targeta quantes vegades siguen necessàries sense necessitat de revalidar-la. Per a recarregar-la l’usuari pot dirigir-se a estancs, màquines adaptades, caixers automàtics, o a través de la web.
 
 
 
 
 

Notícies relacionades

26 - 04 - 2024

Una delegació de la Comissió Europea i el Ministeri d’Hisenda visiten la Línia 10 de Metrovalencia

La posada en servici de la línia en 2022 va comptar amb finançament de la Unió Europea a través del...
21 - 04 - 2024

Els Espais i el Centre d’Atenció al Client de Metrovalencia van atendre més de 285.000 visites en 2023

L'oficina de Xàtiva va acumular 118.074 consultes personalitzades l'any passat, el 40,7% del total Setembre, octubre i març van ser...
19 - 03 - 2024

Metrovalencia evita 1,1 milions de desplaçaments de vehicles privats en els principals cinc dies de Falles

El servici d'FGV del dia 15 a la matinada del 20 eludix l'emissió de 1.568 tones de CO₂ a l'atmosfera...